چکیده:
توسعه روزافزون صنعت تبلیغات بازرگانی باعث شده است تا این امر به یکی از پدیده های بسیار مهم جوامع امروزی تبدیل شود و در حوزه ها و رشته های علمی مختلف مورد بحث و بررسی قرار گیرد. مطالعه ی قواعد و مقررات تبلیغات تلویزیونی ایران نشان می دهد که نظام تبلیغات بازرگانی در وضعیت نه چندان مناسبی قرار دارد و جای خالی قوانین و سیاست های کنترلی و بازدارنده در این زمینه کاملا مشهود است. این مقاله به بررسی محتوا و درونمایه تبلیغات بازرگانی از نظر ماهوی و شکلی می پردازد. هدف نگارنده بر آن بوده تا مردم را با اهداف و ارزش های تبلیغات تلویزیونی و چگونگه انتقال یافتن اهداف و ارزش های تبلیغات تلویزیونی آشنا کند. قوانین ، مقررات و دستورالعمل های این حوزه غالبا نظارتی و پراکنده بوده و خیلی معدود با شرایط جامعه همسانی پیدا کرده و به روز شده اند.
خلاصه ماشینی:
" (اصل 53 ضوابط تولید آگهی های رادیویی و تلویزیونی) بند دوم :اصل حقوق رقابت:( Principles of competition law) یکی از اصول آزادی بیان آن است که همه ی افراد حق دارند تبلیغ کنند.
" (اصل 37 ضوابط تولید آگهی های رادیویی و تلویزیونی) برای احترام ، حفظ آیات قرآن کریم از تحریف و سوء استفاده از آیات قرآن کریم لازم است تا در تبلیغات بازرگانی تلویزونی آیات قرآن از سایر محتواها تشخیص داده شوند.
" (اصل 14 ضوابط تولید آگهی های رادیویی و تلویزیونی) بند دوم: اصل ضرورت متمایز بودن تبلیغ از سایر محتواها )The necessity of distinguishing advertising from other content( این اصل یکی از اصول بنیادین تبلیغات بازرگانی می باشد.
( فیضی ، 301) فلذا گروهی از افراد جامعه نیازمند حمایت های قانونی بیشتری در رابطه با تبلیغات تلویزیونی می باشند: بند اول:حقوق زن و خانواده (Women and Family (Rights در این گفتار حقوق زنان از جنبه ی حضور آنان در تبلیغات تلویزیونی مد نظر می باشد: - " حضور خانم ها و دختر خانمها در آگهی های تلویزیونی در صورت اقتضاء موضوع مورد آگهی بدون آرایش و با رعایت حجاب اسلامی امکان پذیر است.
به نظر نگارنده این دو بند استثنای اصل مطرح شده می باشند همچنین موارد ذکر شده در بند 2 ماده 12آیین نامه اجرایی قانون انتخابات شوراهای اسلامی ، چنانچه در تبلیغات تلویزیونی از آنان استفاده شود مصداق استفاده از شخصیت های مشهور بوده و ممنوع می باشند؛ در غیر این صورت استفاده از این موارد در تبلیغات غیر تلویزیونی به شرط آن که برای ارائه کالاهای مصرفی و تبلیغاتی از این دست نباشند مجاز می باشند.