چکیده:
باتوجه به گسترش روزافزون استفاده از شبکه فیسبوک دربین مردم و مخصوصا دربین دانشجویان کرد، تحقیق حاضر به دنبال پاسخ به این سوال بوده است که شبکه فیسبوک چه تاثیری بر پایبندی دانشجویان کرد به هویت قومی داشته است. برای دستیابی به اهداف این تحقیق از روش پیمایشی استفاده شده است که در آن 400 نفر از دانشجویان کرد دانشگاههای همدان به روش خوشه ای بررسی شده اند. نتایج بدست آمده از سنجش پایبندی به هویت قومی در سه بعد آگاهی، تعلق قومی و تعهد به هویت قومی نشان داده است که میانگین پایبندی به هویت قومی، 73 درمقیاس صفر تا صد بوده است. همچنین بیش از 64 درصد از افراد بررسی-شده در شبکه فیسبوک عضو بوده اند. نتایج تحلیلی تحقیق نشان داده است که متغیرهای زمینه-ای جنسیت، مدت حضور در دانشگاه و مقطع تحصیلی تاثیری بر پایبندی به هویت قومی نداشته اند، درحالی که دانشجویان جوانتر، دانشجویان مجرد و همچنین دانشجویان رشته های علوم انسانی و نیز دانشجویان صاحب پایگاه اجتماعی پایین به میزان بیشتری به هویت قومی پایبند بوده اند. نتایج مربوط به نقش فیسبوک در پایبندی به هویت قومی نشان داده است که عضویت و استفاده از فیسبوک تنها بصورت باواسطه و ازطریق متغیرهای محتوای سیاسی و محتوای فرهنگی-ادبی، باعث افزایش پایبندی به هویت قومی میشود. همچنین اعتماد به فیسبوک و نیز استفاده از محتوای اجتماعی آن تاثیری بر پایبندی دانشجویان به هویت قومی نداشته است. این درحالی است که استفاده از محتوای سیاسی و نیز محتوای فرهنگی-ادبی فیسبوک بصورت بی واسطه باعث افزایش پایبندی دانشجویان به هویت قومی کردی شده و درنهایت استفاده از محتوای سرگرمی و تفریحی فیسبوک با کنترل متغیرهای دیگر رابطه معکوسی با پایبندی به هویت قومی از سوی دانشجویان کرد دانشگاه های همدان داشته است.
خلاصه ماشینی:
این درحالی است که استفاده از محتوای سیاسی و نیز محتوای فرهنگی-ادبی فیسبوک بصورت بیواسطه باعث افزایش پایبندی دانشجویان به هویت قومی کردی شده و درنهایت استفاده از محتوای سرگرمی و تفریحی فیسبوک با کنترل متغیرهای دیگر رابطه معکوسی با پایبندی به هویت قومی از سوی دانشجویان کرد دانشگاه های همدان داشته است.
و مسئله اساسی این است که کردها به عنوان یکی از اقوام ایرانی چگونه و به چه میزان از شبکه اجتماعی فیسبوک استفاده کرده و اینکه عضویت و فعالیت در شبکه های اجتماعی مجازی بر پایبندی به خودآگاهی، تعلق و تعهد هویتی دنیای آفلاین آنان چه تاثیری گذاشته است و موجب تقویت تعلق قومی افراد عضو یا تضعیف آن شده است؟ برای پاسخگویی به مسئله اساسی پژوهش دانشجویان کرد دانشگاه های شهر همدان مورد پرسش قرار گرفته اند.
به این ترتیب که در ابتدا رابطه دو به دوی بین متغیرهای زمینه ای و متغیر پایبندی به هویت قومی و ابعاد آن بررسی شده و در مرحله بعد نقش عضویت، استفاده و اعتماد به شبکه های اجتماعی و محتواهای مورد استفاده در پایبندی به هویت قومی بصورت دو به دو و براساس نتایج بدست آمده از تحلیل های چندمتغیره مورد بحث و نتیجه گیری قرار گرفته می شود: الف) متغیرهای زمینه ای و پایبندی به هویت قومی براساس نتایج گزارش شده دانشجویان جوانتر بیشتر از دانشجویان مسن به هویت قومی کردی پایبند بوده اند و این تفاوت تنها ناشی از رابطه معکوس بین سن دانشجویان و پایبندی آنها به بعد تعلق قومی کردی بوده است.