چکیده:
هدف پژوهش حاضر تبیین مولفه های برنامه درسی معنوی با نگاهی به دیدگاه تادینگز است. این عناصر شامل اهداف و آرمان،فرآیند یادگیری،نقش یادگیرنده،محیط و فضای یادگیری،نقش معلم،راهبرد تدریس و ارزشیابی می باشد.در نامگذاری عناصر،از دیدگاه میلر استفاده شده است.روش تحقیق کیفی و مبتنی بر تحلیلی تبیینی است و با مراجعه و بررسی مبانی نظری در این باره سعی شده به سوالات پژوهش پاسخ داده شود.این سئوالات شامل این موارد هستند:اهداف و آرمان های تربیتی،فرآیند یادگیری،نقش یادگیرنده،نقش محیط و فضا،نقش معلم،راهبردهای تدریس و مفهوم ارزشیابی در برنامه درسی معنوی از دیدگاه تادینگز چگونه می باشد؟نتایج پژوهش حاکی از آن است در مقوله هدف تاکید برمراقبت از خود،یادگیرندگان موجوداتی منحصر به فرد تلقی می شوند.فرآیند یادگیری مبتنی بر سبک های مشارکتی و سقراطی،محیط این برنامه بسیار متنوع،شاد و عاطفی،و در آن معلمان الگوی دانش آموزان هستند.برنامه های موضوعی رد شده و راهبردهای چندگانه ای مبتنی بر جنبه های زیبا شناسانه در تدریس استفاده می شود.برنامه درسی معنویت گرا خود ارزشیاب بوده و از رویه های غیر رسمی و منعطف استقبال می نماید.
Spiritual education is one of the most important educational issues. Achieving this ambitious goal in the educational system needs a map that education in literature, to say the curriculum. Identify elements of spiritual curriculum, which is the main purpose would be to achieve a comprehensive curriculum designed to provide spiritual education. These elements include the goals and aspirations of the learning process, the role of the learner, the learning environment, the role of teacher, teaching strategies and evaluation methods.
In naming elements, from the perspective Miller is used. Although references may be able to Nasrdygry, an influential intellectual in the curriculum are achieved, but this study is not looking for such a purpose. This article, with descriptive approach and using library resources to investigate and explain the spiritual from the perspective of curriculum components Nel Noddings has one of the experts in the field of spirituality.
In naming elements, from the perspective Miller is used. Although references may be able to Nasrdygry, an influential intellectual in the curriculum are achieved, but this study is not looking for such a purpose. This article, with descriptive approach and using library resources to investigate and explain the spiritual from the perspective of curriculum components Nel Noddings has one of the experts in the field of spirituality.