چکیده:
پژوهش حاضر باهدف شناسایی نقش رفتار شهروندی کارکنان در عملکرد شغلی آنان در سازمان تامین اجتماعی استان آذربایجان غربی انجام گرفت . برای اینکه سازمانی به اهدافش دسترسی پیدا کند، کارکنان باید کارهایشان را در سطح قابل قبولی از کارایی انجام دهند این مسئله برای سازمان های دولتی که عملکرد ضعیفشان زمینه را برای شکست در انجام خدمات عمومی فراهم میآورد امری حیاتی و ضروری است . براین اساس تحقیق حاضر به دنبال تبیین نقش رفتار شهروندی کارکنان در عملکرد شغلی آنان در سازمان تامین اجتماعی استان آذربایجان غربی میباشد. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی بوده و از نوع همبستگی و توصیفی است . برای جمع آوری اطلاعات در خصوص موضوع پژوهش حاضر، از دو پرسشنامه محقق ساخته (عملکرد شغلی) و پرسشنامه استاندارد اورگان و کانوسکی، ١٩٨٩ (رفتار شهروندی سازمانی) استفاده گردید. مقدار ضریب پایایی پرسشنامه در پژوهش حاضر با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه گردید که نتایج بیانگر آن است که دو پرسشنامه از پایایی مناسبی برخوردارند. جهت تجزیه وتحلیل آماری، ابتدا با استفاده از آزمون اسمیرنوف -کولموگروف نرمال بودن داده ها موردبررسی قرار گرفت ، سپس به دلیل نرمال بودن از آزمون همبستگی پیرسون استفاده گردید و در آخر از روش ، تحلیل رگرسیون تک متغیره به وسیله نرم افزار آماری SPSS٢٣ استفاده شده است . نتایج نشان داد رفتار شهروندی سازمانی قادر به پیش بینی عملکرد شغلی کارکنان میباشد. همچنین مقدار R٢ در تحلیل فوق نشان میدهد که ٢٠٢/درصد از واریانس عملکرد شغلی مدیران توسط متغیر رفتار شهروندی سازمانی قابل توضیح میباشد.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به نتایج پژوهش حاضر و فرضیه هایی که موردبررسی قرار گرفتند نیز میتوان اظهار نمود که رفتارهای شهروندی سازمانی، به عنوان انجام رفتارهایی فرا نقش ، میتواند عملکرد شغلی کارکنان را پیش بینی کند که با ارتقاء این آن میتوان عملکرد فردی و عملکرد سازمانی را رشد و توسعه داد و باعث حفظ و بقای سازمان در بازار رقابتی امروزه گردید.
پودساکف و مکنزی (٢٠٠٨) برای این مسئله که چرا رفتار شهروندی سازمانی میتواند با کارایی سازمانی (عملکرد) ارتباط داشته باشد، دلایلی بدین شرح ارائه کرده اند:١-کارگرانی که به همکاران جدید خود کمک میکنند تا راه و چاه امور را یاد بگیرند و به سرعت خود را با فرایند جهت گیری و اجتماعی شدن هماهنگ کنند و سریعا به یک کارمند دارای بهره وری بیشتر مبدل گردند، ٢-کارکنانی که باهم دیگر به سرپرستی مدیران کمتر نیازمند شده و لاجرم وقت مدیران را برای رسیدگی به وظایف دیگر آزاد میگذارند، ٣-کارکنانی که نسبت به یکدیگر نگرش مثبتی دارند باهم بیشتر همکاری کرده از تعارض های مخرب با سایر کارکنان دوری میکنند، ٤-کارگرانی که آزادانه و داوطلبانه در غیر ساعات اداری باهم دیگر ملاقات داشته ، به طور منظم باهم در تماس بوده جریان ارتباط سازمانی را بهبود میبخشد، ٥- رفتار شهروندی سازمانی به یک محیط کار مثبت منجر شده ، به استخدام و حفظ بهترین و کارآمدترین کارمندان کمک میکند، ٦-کارگرانی که به همکاران سهل گیر کمک کرده ، وظایف همدیگر را در غیبت هرکدام انجام داده و یا در اوقاتی که کار فراوان و زیاد سر یک فرد آوار میشود، به کمک او میشتابند، ٧-کارمندان برای قبول مسئولیت های جدید، به یادگیری تکنولوژی جدید و کار روی سیستم های جدید علاقه بیشتری نشان میدهند."