چکیده:
شناخت محیط زیست از ابعاد سواد علمی، هنری و فناورانه و مشارکت مسئولانه در حفظ و آموزش آن، ضرورتی انکار ناپذیر است. آموزش سواد زیست محیطی نیز مانند سایر آموزشها، نیازمند برنامه ریزی از دوران کودکی است.
این مقاله براساس پژوهشی در زمینه تاثیر دیدگاه برنامه درسی راهبردی، برنامه ریزی چندبعدی و بسته یادگیری چندرسانه ای مبتنی بر این دیدگاه به نام «زمین ما و آنچه در آن است»، در شکل گیری و ارتقای سواد زیست محیطی کودکان نگاشته شده است. نتایج تجزیه و تحلیل میزان سواد زیست محیطی کودکان پیش از این آموزش بر اساس ارزیابی دانش، نگرش و رفتار آنها، برخورداری از دوره آموزشی مبتنی بر دیدگاه، کنترل کیفیت و مستند سازی فرآیند آموزش و بررسی شاخصهای سواد زیست محیطی پس از آموزش، بیانگر تاثیر قابل توجه این آموزش بوده است؛ به گونه ای که نسبت میانگینها در مقایسه پیش آزمون و پس آزمون تقریبا رشدی دو برابر در هر چهار فرضیه آزمون داشته است. یافت ه های پژوهش با توجه به تحلیلها و مستندات کمی و کیفی و مرور فرآیند آموزش و کیفیت آن و حضور مستمر نگارنده در مراکز آموزشی استان البرز، نشانگر دستیابی کودکان به آنگونه سوادی بود که دلبستگی آنها را به کلیه عوامل زنده و غیرزنده زمین و مشارکت فعالانه آنها را در حفاظت از محیط زیست نشان می دهد.
خلاصه ماشینی:
Bradley زیست محیطی کودکان پیش دبستان استان تهران به این نتیجه رسید که الگوی برنامه ریزی چندبعدی به سبب دارا بودن ویژگیهای مطلوب کودک- محوری، چند بعدی بودن (بعد فعالیتهای مورد علاقۀ کودک، پروژه هایی برگرفته از زندگی کودک، مهارتها و مضامین میان رشته ای)، پرورش مهارتهای اندیشیدن و مهارتهای نقاشی و کاردستی، بهره گیری از رویکرد پروژه ای، ساخت و تولید دانش از طریق خود کودک، توجه به تفاوتهای فردی کودکان ، تعمق ، یادگیری با استفاده از چند رسانه ای های مواد آموزشی، انعطاف پذیری در برنامه درسی، تقویت و حمایت از نقاشی و کارهای دستی کودکان ، نمایش ، بازیها و فعالیتهای حرکتی درشت و ظریف ، الگویی مناسب برای رشد دانش ، نگرش و مهارتهای زیست محیطی در کودکان است (نظمی، ١٣٩٢).
تجزیه تحلیل داده ها با توجه به اینکه هدف این پژوهش که مقاله بر اساس آن نوشته شده است ، بررسی اثربخشی دیدگاه برنامه درسی راهبردی، برنامه ریزی چندبعدی و بسته یادگیری مبتنی بر آنها به نام "زمین ما و آنچه در آن است " بر شکل گیری و ارتقای سواد زیست محیطی کودکان بوده است ، پرسشنامه ای متمرکز بر سه گروه سؤال ، در حوزه دانش ، مهارت و نگرش زیست محیطی، به کار گرفته شده است .