چکیده:
یکی از راههای تعیین سطح خوانایی کتابهای درسی و تشخیص متناسب بودن متن با توانایی دانش آموزان، اندازه گیری قدرت خوانایی متن است که عوامل مهمی همچون خود یادگیرنده و کتاب درسی (فونت، شکلها و اندازه متن و...) را درنظر می گیرد. هدف از نگارش این مقاله بررسی قدرت خوانایی دانش آموزان یک زبانه (فارس زبان) و دو زبانه (کرد و آذری زبان) و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی است. این تحقیق با روش علی- مقایسه ای انجام شده است. ۴۳۰ دانش آموز پنجم ابتدایی یک زبانه فارس و دو زبانه آذری و کرد زبان به منزله نمونه آماری در سه شهر تهران، مهاباد و مراغه با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده اند. شمار نمونه ها در این شهرها به ترتیب ۱۵۳، ۱۴۵و ۱۳۲ بوده است. برای اندازه گیری قدرت خوانایی دانش آموزان از آزمون کلوز و برای پیشرفت تحصیلی از آزمون معلم ساخته که دارای روایی و پایایی لازم بودند، استفاده شده است. داده های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد که میان قدرت خوانایی دانش آموزان یک زبانه و دو زبانه تفاوت معنادار وجود دارد و یک زبانه ها قدرت خوانایی بالاتری دارند، اما میان قدرت خوانایی دو زبانه های آذری و کردزبان، تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج نشان داد که میان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان (یک زبانه و دو زبانه) نیز تفاوت وجود دارد و همبستگی معناداری میان قدرت خوانایی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان (یک زبانه و دو زبانه) وجود دارد؛ بنابراین، با توجه به نتایج پژوهش می توان گفت که متن کتاب فارسی پنجم متناسب با سطح توانایی دانش آموزان دو زبانه نیست و متن از نظر سطح خوانایی بالاتر از سطح توانایی دانش آموزان دو زبانه است، اما متن کتاب برای دانش آموزان یک زبانه مناسب است.
خلاصه ماشینی:
همچنین نتایج تحقیق سبحانی، احمدی و صفرپور (١٣٩١) نشان میدهد: الف ) در بعد متون اطلاعاتی، بین مهارت خواندن دانش آموزان دو زبانه ای که آموزش راهبردهای فراشناخت را دریافت کرده اند، با دانش آموزان دو زبانه ای که این آموزش را دریافت نکرده اند، تفاوت معنادار وجود دارد.
فراوانی و درصد فراوانی نمونه های آماری زبان دانش آموز فراوانی فراوانی درصدی فارس زبان 153 35/6 کرد زبان 145 33/7 آذری زبان 132 30/7 جمع 430 100 ابزار اندازه گیری در این پژوهش از دو نوع ابزار اندازه گیری استفاده شده است : ابزار اول : داده های مربوط به قدرت خوانایی کتاب فارسی با استفاده از آزمونی که بر اساس روش کلوز طراحی شده بود، به دست آمده است .
هدف این مطالعه ، مقایسه قدرت خوانایی دانش آموزان یک زبانه و دو زبانه در درس فارسی پایه پنجم ابتدایی و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی بوده است .
محدودیتهای پژوهش این پژوهش با محدودیتهایی مانند قابل تعمیم نبودن نتایج پژوهش به کل جامعه های دوزبانه و یک زبانه روبه رو بوده است ، زیرا محدود بود به دانش آموزان دختر شهرهای مراغه ، مهاباد و منطقه ٩ تهران و همچنین به متون کتاب فارسی پنجم ابتدایی.
Readability of language textbooks prescribed for junior secondary schools and students’ performance in reading comprehension in Bayelsa State, Nigeria.