چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی موانع اجرای مصوبات شوراهای آموزش و پرورش انجام گرفته است. روش تحقیق کمی- توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل 514 نفر از اعضای شورای آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی بوده و نمونه آماری به روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی و تصادفی ساده به تعداد 264 نفر انتخاب شده است. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بوده که دارای سه مولفه موانع ساختاری، فرهنگی و اجتماعی با 22 گویه است و روایی آن با نظرسنجی از متخصصان مورد تائید قرار گرفته است و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ به میزان 85/0 محاسبه گردیده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از میانگین، انحراف معیار و آمار استنباطی به ویژه آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که میان موانع ساختاری، اجتماعی و فرهنگی با مصوبات تحقق نیافته شوراها رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.همچنین برای پیش بینی متغیر ملاکی مصوبات تحقق نیافته شوراها از متغیرهای پیش بین موانع ساختاری، اجتماعی و فرهنگی بهره گیری شده است و مقدارR2 تعدیل یافته نشان می دهد که 38 درصد تغییرات متغیر ملاک (مصوبات تحقق نیافته شوراها) ناشی از متغیرهای پیش بین است. از میان متغیرهای پیش بین، متغیر موانع اجتماعی در سطح p<0/01 معنادار است و متغیرهای موانع فرهنگی و موانع ساختاری معنادار نیست. با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاد می شود الزامات قانونی، اجرایی و سیستم ارزیابی مناسب در زمینه میزان همکاری و مشارکت سایر سازمانها، شرکتهای دولتی و غیردولتی در اجرای مصوبات شوراهای آموزش و پرورش لحاظ شود.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش ، پرسشنامه ای محقق ساخته در زمینۀ سه مؤلفه موانع ساختاری با ٨ گویه (شفاف نبودن قانون شوراهای آموزش و پرورش ، عدم استفاده بجا از اختیارات پیش بینی شده در قانون از سوی رQ سای شورای آموزش و پرورش ، عدم وجود ضمانت اجرایی و الزامات قانونی برای اجرایی شدن مصوبات ، عدم وجود سیستم ارزیابی سازمانها در ارتباط با میزان همکاری و مشارکت در اجرای مصوبات شورای آموزش و پرورش ، عدم تشکیل مرتب و منظم جلسات شورا طبق قانون ، عدم اطلاع رسانی به موقع مصوبات به سازمانهای ذیربط ، عدم تشکیل کمیته تخصصی در شوراهای آموزش و پرورش و عدم توجه به تنوع تخصصهای مرتبط با اهداف شورا در انتخاب اعضا)، موانع اجتماعی با ٧ گویه (عدم کارشناسی دقیق مصوبات در جلسات شورا، عدم آمادگی فکری و عملی اعضای شورا در جلسات به دلیل مشغله های کاری، عدم تبیین رسالت قانونی شوراها به اعضای هیات رئیسه یا هیات مدیران سازمانها و ادارات از سوی سازمان آموزش و پرورش ، عدم اطلاع رسانی عمومی از طریق رسانه درباره وظایف شورا، عدم آموزش قانون شوراها به خانواده ها، عدم ارسال جملات بزرگان در مورد نقش آموزش و پرورش در جامعه به مدیران کل استان ، عدم اختصاص ویژه برنامه مداوم برای انعکاس نیازها، مسائل و اخبار آموزش و پرورش از صدا و سیمای استان ) و موانع فرهنگی با ٧ گویه (عدم تعهد عملی مدیران سازمانها برای حل مشکلات آموزش و پرورش ، مشارکت ضعیف مدیران سازمانها برای پیگیری مصوبات شورا، عدم همدلی و صمیمیت در اعضای شورای آموزش و پرورش ، عدم انتخاب اعضای مستقل و کارآمد برای عضویت در شورا، عدم باور قلبی اعضا به قانون شوراها، عدم استفاده از تواناییهای فکری مدیران کل سایر سازمانها و بانکها، عدم دعوت نماینده سازمانهای مرتبط با موضوع جلسه شورا به عنوان مهمان ) مجموعا با ٢٢ گویه تهیه و روایی آن ، با نظر متخصصان و کارشناسان تعلیم و تربیت تائید شد.