چکیده:
هدف کلی این پژوهش بررسی نارسایی های نظام راهنمایی و مشاوره دبیرستانهای استان اصفهان در سال تحصیلی 92ـ1391 بوده که سیستم حمایتی مشاوران، سیستم برنامه درسی مشاوران و سیستم مشاوره های فردی و گروهی را در برگرفته است. جامعه آماری این پژوهش همه مدیران، مشاوران، دانش آموزان و کارشناس مسئولان مشاوره استان بوده اند. حجم نمونه 344 نفر بوده که به روش تصادفی ساده انتخاب شده است. روش تحقیق، توصیفی و از نوع پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که دارای روایی صوری و محتوایی بوده و پایایی آن به روش ضریب آلفای کرونباخ 97% به دست آمده است. نتایج نشان می دهد که از نظر مدیران، مشاوران و کارشناسان میزان نارسایی ها کمتر از حد متوسط اما از نظر دانش آموزان بیشتر از حد متوسط بوده است (001/ 0=P) و میان پاسخ های مدیران، مشاوران و دانش آموزان در مورد وجود یا عدم وجود امکانات تفاوت معنا دار وجود دارد (001/ 0=P). همچنین دانش آموزان دختر بیشتر از دانش آموزان پسر، دانش آموزان رشته علوم انسانی بیشتر از دانش آموزان سایر رشته ها، پایه پیش دانشگاهی بیشتر از سایر پایه ها و دانش آموزان 17 و 18 ساله بیشتر از سایر سنین نارسایی ها را ارزیابی نموده اند و این نتایج در سطح 1./.=α معنادار بوده است. همچنین در این پژوهش دانش آموزان همه مدارس اعلام داشتند که دارای مشاور بوده اند و 95 درصد آنها مشاوران خود را می شناختند و 93 درصد آنها اعلام داشتند که مشاور در کلاس آنها حضور پیدا کرده است.
خلاصه ماشینی:
شاخصهای مربوط به ضعف فرهنگ مشاوره شاخصها خی ٢ مقوله ها فراوانی درصد درجه آزادی سطح معناداری گروهها مشاهده شده کمتر از متوسط ٣٧ ٣٧ مدیران متوسط ٥٣ ٥٣ ٢٨/٣ ٢ 0/001 بالاتر از متوسط ١٠ ١٠ کمتر از متوسط ٥٣ ٥٣ مشاوران متوسط ٤١ ٤١ ٣٨/٦ ٢ 0/001 بالاتر از متوسط ٦ ٦ کمتر از متوسط ١٣ ١٣ کارشناسان متوسط ٢٨ ٢٨ ١٦/٥ ٢ 0/001 بالاتر از متوسط ٣ ٣ کمتر از متوسط ٢٠ ٢٠ دانش آموزان متوسط ٣٢ ٣٢ ٥/٣٥ ٢ ٠/٠٥ بالاتر از متوسط ٤٨ ٤٨ از نظر مدیران ، کارشناسان و مشاوران میزان این نارسایی، کمتر از متوسط بوده ولی از نظر دانش آموزان بیشتر از متوسط بوده است و همه نتایج از لحاظ آماری معنادار بوده و میتوان آن را به جامعه آماری تعمیم داد(١%=P).
شاخصهای مربوط به نارساییهای سیستم مشاوره های فردی و گروهی شاخصها خی ٢ سطح مقوله ها فراوانی درصد درجه آزادی گروهها مشاهده شده معناداری کمتر از متوسط ٣٤ ٣٤ مدیران متوسط ٥٠ ٥٠ ١٧/٤ ٢ ٠/٠٠١ بالاتر از متوسط ١٦ ١٦ کمتر از متوسط ٤٨ ٤٨ مشاوران متوسط ٤٥ ٤٥ ٣١/٣ ٢ ٠/٠٠١ بالاتر از متوسط ٧ ٧ کمتر از متوسط ٢٥ ٢٥ کارشناسان متوسط ١٨ ١٨ ٢٠/٧ ٢ ٠/٠٠١ بالاتر از متوسط ١ ١ دانش آموزان کمتر از متوسط ١٤ ١٤ ١٧/٧ ٢ ٠/٠٠١ از نظر اکثر مدیران ، مشاوران و کارشناسان ، این نارسایی در حد متوسط یا کمتر از متوسط بوده ولی از نظر دانش آموزان ، متوسط و بیشتر از متوسط بوده است و همه نتایج از لحاظ آماری معنادار بوده (١%=P) و میتوان آن را به جامعه آماری تعمیم داد.