چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، بررسی روابط میان عملکرد خواندن و برخی متغیرهای زمینه ای در سطح مدرسه و دانش آموز و بررسی درصد واریانس هریک از سطوح در تبیین واریانس عملکرد خواندن است. به همین منظور داده های پایه چهارم مطالعه بین المللی پرلز 2006 در ایران مورد بررسی قرار گرفته است. این تحلیل بر نمونه ایرانی شامل3978 دانش آموز پایه چهارم ابتدایی 208 مدرسه تاکید دارد. متغیرهای مورد استفاده در این تحلیل از دو سطح انتخاب شده اند: سطح دانش آموز (خودپنداره، نگرش و میزان مطالعه) و سطح مدرسه (میزان مطالعه معلم). در این مقاله با بهره گیری از نرم افزار HLM داده های پرلز تحلیل شده و به سبب ماهیت این داده ها از تکنیک مدلیابی چندسطحی استفاده شده است زیرا در داده های پرلز دانش آموزان درون کلاسها، کلاسها درون مدارس و مدارس درون کشورها آشیانه شده اند. نتایج تحلیل دوسطحی، اطلاعات دقیقتری در مورد عوامل موثر بر عملکرد خواندن به دست می دهد و نشان دهنده این است که دو متغیر سطح دانش آموز یعنی خودپنداره و نگرش، رابطه ای معنادار با عملکرد خواندن ندارند ولی میزان مطالعه رابطه ای مثبت و معنادار با عملکرد خواندن دارد و هر سه متغیر حدود 15/1 درصد از واریانس عملکرد خواندن را تبیین می کنند. همچنین رابطه متغیر سطح مدرسه (میزان مطالعه معلم) نیز با عملکرد خواندن مثبت و معنادار است و این متغیر 43 درصد از واریانس عملکرد خواندن را تبیین میکند.
خلاصه ماشینی:
لذا هدف این تحقیق بررسی روابط میان عملکرد خواندن دانش - آموزان پایه چهارم پرلز ٢٠٠٤ و متغیرهای خودپنداره ، نگرش و میزان مطالعه دانش آموز در سطح اول (دانش آموز) و متغیر میزان مطالعه در سطح دوم (سطح معلم ) بوده است .
با توجه به موارد فوق هدف این مطالعه آن است که با بهره گیری از اطلاعات و داده های پرلز ٢٠٠٦، وضعیت نظام آموزشی کشور را از ابعاد گوناگون مانند عوامل درون آموزشگاهی (نگرش مربیان نسبت به خواندن و میزان مطالعۀ آنان )، عوامل فردی دانش آموز (نگرش نسبت به مطالعه ، خودپنداره خواندن و میزان مطالعه ) و رابطه آنها با پیشرفت تحصیلی مورد بررسی قرار دهد.
از میان متغیرهای موجود، خودپنداره خواندن ، نگرش نسبت به خواندن و میزان مطالعه دانش آموز (در سطح اول ) و متغیر مطالعه معلمان در سطح دوم ) برای بررسی و تاثیر بر عملکرد خواندن انتخاب شده اند.
Chiu & Ko داده ها داده های مورد استفاده در این پژوهش ، دانش آموزان پایه چهارم پرلز ٢٠٠٦ با ٣٩٧٨ دانش آموز از ٢٠٨ مدرسه است .
با توجه به ساختار داده های سلسله مراتبی (در اینجا سطح دانش آموز و مدرسه ) مدل یابی خطی سلسله مراتبی دو سطحی (HLM) برای بررسی عملکرد خواندن دانش آموزان مورد استفاده قرار گرفته است .
برای این سؤال پژوهش که چقدر از واریانس عملکرد خواندن دانش آموزان پایه چهارم در سطح دانش - آموز و چه مقدار در سطح مدرسه است از مدل آنوا یکراهه با اثرات تصادفی استفاده شده است .