چکیده:
در عصر کنونی، با گسترده شدن مطالعات ارتباطی و افزایش دانش بشری، می توان از روش هایی برای القای مفاهیم به مخاطبان بهره برد. در این بین، ابزارهایی چند نیز به منظور مخدوش نمودن ساحت دین گسترش یافته و ویژگی های بی نظیر شبکه های اجتماعی هم به آن ابعاد تازه ای داده است. روشن است، شناخت روش های تبلیغاتی که دشمنان دین از آن بیشتر بهره می گیرند، کمک شایانی به یافتن راهکارهای مقابله به آن می نماید.
بررسی روش های مورد استفاده دشمنان در تبلیغات ضدّ دین، نشان می دهد که بیشتر این شیوه ها حول محور ایجاد غفلت با استفاده از فنون رسانه ای می چرخد. بنابراین، پایه اصلی در راهکارهای مقابله با این حملات، شفاف نمودن مسئله است؛ به گونه ای که مخاطب بتواند به خوبی حق را از باطل تشخیص دهد. در نتیجه، هرچه سواد رسانه ای در بین مخاطبان دیندار افزایش یابد، امکان گرفتار شدن آنها در دام تبلیغات ضدّ دینی کمتر خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
روشهای تبلیغ ضدّ دین، شبکههای اجتماعی، راهکارهای مقابله با تبلیغ ضدّ دین مقدمه برخلاف افق دید برخی صاحبنظران، حقیقتاً تبلیغات میتواند اهداف والاتری از مقاصد تجاری یا انگیزههای برتریطلبانه سیاسی داشته باشد و میتواند وسیلهای برای اصلاح رویهها، ترویج ارزشهای انسانی توسعه اندیشهها و شکوفایی استعدادها باشد.
با توجه به اثری که شبکههای اجتماعی در فضای فیزیکی میگذارند، روشن است که شناخت شیوههای تبلیغی دشمنان اسلام برای ضربهزدن به ارزشهای دینی و تخریب چهره اسلام در این شبکههای اجتماعی، گامی ابتدایی و بسیار ضروری است و در گام بعد نیز باید به دنبال اتخاذ راهکارهایی بود که بتواند توطئههای ایشان را در این فضا بیاثر نماید.
روشهای تبلیغ ضدّ دین در شبکههای اجتماعی با پایان یافتن جنگ جهانی دوم در سال 1945، تبلیغات، به سلاح اصلی در جنگهای ایدئولوژیک بین شرق و غرب تبدیل شد (گرث جاوت، 1390) و با پایان یافتن جنگ سرد، تبلیغات همچنان به عنوان سلاح اصلی در عرصه نبرد ایدئولوژیک ادامه حیات داده، اما این بار نه در مقابله با ایدئولوژی شرق، بلکه در مقابل ایدئولوژی اسلام؛ چرا که غرب معتقد است نظام اسلامی میتواند خطر بزرگی برای تمدن غرب باشد.
4. تماس مستقیم (چهره به چهره): در تبلیغات ضدّ اسلام در شبکههای اجتماعی، تنها به تولید و انتشار و بازنشر محتوای ضدّ اسلامی اکتفا نشده و برای هرچه بیشتر نمودن تأثیرات این تبلیغات، مبلّغان ضدّ دین اقدام به برقراری ارتباط با مخاطبان خود از طریق گفتوگوی تحت وب نموده و حتی با ایشان در ظاهر ارتباط عاطفی برقرار مینمایند.