چکیده:
این پژوهش باهدف بررسی تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی به کمک چندرسانهای آموزشی بر عزتنفس دانشآموزان ( 6 تا 11 ساله) دارای اختلال یادگیری در ریاضی بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جامعهی آماری شامل همهی دانش آموزان پسر 6 تا 11 سالهی دارای اختلال یادگیری ریاضی استان البرز بود که 36 نفر از آنها انتخاب و پس از همتا کردن آنها، بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. گروه آزمایش طی هشت جلسه 45 دقیقهای با استفاده از نرمافزار چندرسانهای محقق ساخته آموزش دیدند و گروه کنترل بهدوراز متغیر مستقل نگاه داشته شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از روشهای آماری در دو سطح توصیفی (شاخصهای مرکزی و پراکندگی) و استنباطی (تحلیل کواریانس) استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس پس از بررسی نمرات پیشآزمون نشان داد که در دانشآموزان 6 تا 11 ساله دارای اختلال یادگیری، آموزش رفتارهای اجتماعی به کمک نرمافزار چندرسانهای بهطور معناداری عزتنفس آنها را افزایش داده است. نتیجه اینکه جهت آموزش مهارتهای اجتماعی به دانشآموزان دارای اختلال یادگیری از چندرسانهای آموزشی در کنار روش سنتی استفاده شود، زیرا موجب بهبود عزتنفس دانشآموزان میگردد.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش رفتارهای اجتماعی به کمک نرم افزار چندرسانه ای به طور معناداری عزت نفس دانش آموزان با اختلال یادگیری را افزایش داده است .
, Ficzere, &Kuperis چندرسانه ای آموزشی بر یادگیری و یادداری مفاهیم ریاضی در دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر پایه ی چهارم ابتدایی انجام داد.
بررسی پژوهش های موجود نشان میدهد که تاکنون در ایران پژوهشی درباره تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی به کمک چندرسانه ایهای آموزشی بر عزت نفس دانش آموزان با اختلال یادگیری انجام نشده است .
بر اسا این نتایج میتوان گفت فرضیه پژوهش مبنی بر اینکه آموزش مهارت های اجتماعی به وسیله چندرسانه ای بر عزت نفس دانش آموزان دارای اختلال یادگیری موثر است ، تأیید میشود.
آموزش مهارت های اجتماعی به کمک چندرسانه ای آموزشی بر افزایش عزت نفس کلی دانش آموزان با اختلال یادگیری تاثیر دارد.
پژوهش های واگنر (٢٠٠٤)، به پژوه و همکاران (١٣٨٦) از این نکته حمایت میکند که آموزش مهارت های اجتماعی در بهبود عزت نفس دانش آموزان موثر بوده است .
آموزش مهارت های اجتماعی به کمک چندرسانه ای آموزشی بر افزایش عزت نفس اجتماعی دانش آموزان با اختلال یادگیری تاثیر دارد.
آموزش مهارت های اجتماعی به کمک چندرسانه ای آموزشی بر افزایش عزت نفس خانوادگی دانش آموزان با اختلال یادگیری تاثیر دارد.
آموزش مهارت های اجتماعی به کمک چندرسانه ای آموزشی برافزایش عزت نفس تحصیلی دانش آموزان با اختلال یادگیری تاثیر دارد.