چکیده:
با آغاز جنگ تحمیلی در ایران در سال ١٣٥٩ و شروع مقاومت سلحشورانه ملت ایران در برابر رژیم متجاوز عراق ، ادبیات جدیدی شکل می گیرد که به ادبیات دفاع مقدس موسوم است . این ادبیات بر اساس تجربه گرایی واقعیات جنگ و با تکیه بر جنبه های مذهبی و حماسی آن شکل گرفته است ، با به تصویر کشیدن پیامدهای مخرب جنگ و مسائل انسانی آن ، سعی در روشنگری و ثبت این دوره از تاریخ کشورمان دارد. در این میان ، نمایشنامه نویسی دفاع مقدس یا ادبیات نمایشی دفاع مقدس ، گونه ای از ادبیات نمایشی است که هویت خود را از خاطرات ، یادداشت ها، گزارش ها، زندگینامه ها، داستان و تاریخ رسمی به دست آورده است ؛ که رویارویی و تضاد میان دو نیرو و جبهه و مسائلی چون رزم و شهادت ، مجروحیت و اسارت ، فداکاری و ایثار و زندگی رزمندگان را نشان می دهد؛ و این قالب هنری سعی دارد با پرداختن دراماتیک ، مقوله ی جنگ را مطرح و مورد بررسی قرار دهد. اینکه نمایشنامه ی دفاع مقدس چه ساختاری دارد، چه اهدافی را مد نظر دارد و نمایشنامه های دفاع مقدس چه ضعف ها و نقاط قوتی دارند؟ سوالاتی است که تلاش شده در این مقاله بر اساس بررسی سه نمایشنامه ی برجسته ی دفاع مقدس ، به آن ها پاسخ داده شود.
In the meantime, playwright holy war or "holy war drama", a kind of dramatic literature, which their identity
diaries, notes, reports, biographies, history, which has gained official dealing and the conflict between the two
forces, the front and issues such as war and martyrdom, wounded and captured, dedication, sacrifice and live
shows warriors. And the dramatic art form trying to deal with the topic of the war raised and examined structural
Dhd.aynkh plays what is holy, what goals in mind, the play of the holy war what weaknesses and strengths are,
what damage that weakens the resistance is theater and what strategies help to foster this issue? Questions that
have been tried in this thesis is based on three plays and as outstanding works have been selected and have gone
on stage
خلاصه ماشینی:
"در این میان ، نمایشنامه نویسی دفاع مقدس یا ادبیات نمایشی دفاع مقدس ، گونه ای از ادبیات نمایشی است که هویت خود را از خاطرات ، یادداشت ها، گزارش ها، زندگینامه ها، داستان و تاریخ رسمی به دست آورده است ؛ که رویارویی و تضاد میان دو نیرو و جبهه و مسائلی چون رزم و شهادت ، مجروحیت و اسارت ، فداکاری و ایثار و زندگی رزمندگان را نشان می دهد؛ و این قالب هنری سعی دارد با پرداختن دراماتیک ، مقوله ی جنگ را مطرح و مورد بررسی قرار دهد.
اما انتخاب این آثار تنها به این خاطر بوده است که مورد ارزیابی قرار گرفته و یا به روی صحنه رفته اند؛ به عبارت دیگر سه نمایشنامه ای که برای بررسی در این پایان نامه انتخاب شده اند همگی در جشنواره های مختلف دفاع مقدس فجر و تئاتر مقاومت به عنوان آثار برجسته برگزیده شده اند.
شخصیت های اصلی نمایشنامه به خوبی از همه ی ابعاد روحی و روانی و اجتماعی و اخلاقی به خوبی پردازش نشده اند و مخاطب نمی داند که حقیقتا قهرمان داستان (محسن ) به دنبال چه چیزی است ؟ و یا چرا ضدقهرمان داستان (تورج ) اینقدر بد است ؟ در کل فضای نمایشنامه که می توانست به سمت و سوی نشان دادن فضای واقعی دفاع مقدس و روزهای پس از جنگ برود به سمت کلیشه و تکراری و ساختگی شدن هدف رزمندگان هشت سال دفاع مقدس رفته است ."