چکیده:
زمینه و هدف : پیش بینی تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی بر اساس دانش و مهارت های فراشناختی در دانش آموزان روش: طرح این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان ١٣٩٤ مشغول به تحصیل میباشند تشکیل دادند. نمونه - پسرمقطع ابتدایی شهر تهران که در سال تحصیلی ٩٥ پژوهش ١80 نفر از دانشآموزان شهر تهران بود که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند.
برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه دانش فراشناختی حل مساله، مقیاس مهارت های فراشناختی، پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا و پیشرفت تحصیلی استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که دانش و مهارت های فراشناختی رابطه مثبت و معنی داری با گرایش به تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد. همچنین یافته های پژوهش حاضر نشان داد که دانش و مهارت های فراشناختی پیش بینی کنندههای مناسبی برای گرایش به تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی میباشند.
نتیجه گیری: با توجه به یافته ی حاصل شده میتوان گفت که، با تقویت دانش و مهارت های فراشناختی
دانش آموزان می توان عملکرد تحصیلی آنها را افزایش داد و گرایش به تفکر انتقادی را در دانش آموزان
تقویت کرد.
خلاصه ماشینی:
com چکيده زمينه و هدف : پيش بيني تفکر انتقادي و پيشرفت تحصيلي بر اساس دانش و مهارت هاي فراشناختي در دانش آموزان روش : طرح اين پژوهش ، توصيفي از نوع همبستگي بود.
يافته ها: نتايج نشان داد که دانش و مهارت هاي فراشناختي رابطه مثبت و معني داري با گرايش به تفکر انتقادي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دارد.
همچنين يافته هاي پژوهش حاضر نشان داد که دانش و مهارت هاي فراشناختي پيش بيني کننده هاي مناسبي براي گرايش به تفکر انتقادي و پيشرفت تحصيلي ميباشند.
Anderson ١٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال دوم ، شماره هفدهم ، بهار ١٣٩٦ نفر از دانش آموزان شهر تهران بود که به روش نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي انتخاب شدند.
جدول ١: آمار توصيفي متغيرهاي پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود) ٢٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال دوم ، شماره هفدهم ، بهار ١٣٩٦ جدول ٢: ماتريس ضريب همبستگي متغيرهاي پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود) همانگونه که در جدول ٢ نشان داده شده است ضريب همبستگي متغير دانش فراشناختي با گرايش به تفکر انتقادي برابر با ٠.
بحث و نتيجه گيري هدف تحقيق حاضر بررسي رابطه دانش و مهارت هاي فراشناختي با گرايش به تفکر انتقادي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان بود.
اين يافته ها با نتايج مطالعه سليمان نژاد و آيرملوي (١٣٩١) همسو مي باشد مبني بر اينکه دانش و مهارت هاي فراشناختي رابطه مثبت و معناداري با گرايش به تفکر انتقادي دارد.
پيش بيني تفکر انتقادي و پيشرفت تحصيلي بر اساس دانش و مهارت هاي فراشناختي در دانش آموزان / ٢٥ __Akyol, Z.