چکیده:
استفاده از رادیو برای آموزش گروههای مختلف اجتماعی در بسیاری از کشورهای جهان،
سابقهای طولانی دارد؛ اما نتایج تحقیقات انجام شده نشان میدهد که در ایران به طور جدی از
ظرفیتهای آموزشی رادیو در دو حوزه آموزش رسمی و غیررسمی بهرهبرداری نشده است. این
تحقیق با هدف طرح ضرورت تاسیس رادیوی آموزشی در ایران، با توجه به شرایط اجتماعی،
اقتصادی و فرهنگی کشور و نیز ارایه الگوهای مطلوب برنامهسازی، در چنین رادیویی انجام شده
است و چارچوب نظری آن را، نظریههای لاسول و دانیل لرنر تشکیل میدهند.
این تحقیق، با استفاده از روش کیفی انجام شده و برای جمعآوری اطلاعات از مطالعه
اسنادی و مصاحبه نیمهساختاریافته با 8 نفر کارشناس استفاده شده است.
با تحلیل یافتههای تحقیق میتوان گفت در کشوری مانند ایران، با گستره جغرافیایی وسیع،
فراوانی جامعه روستایی، تعدد فرهنگها و مشکلاتی مانند عدم دسترسی به خدمات و امکانات
آموزشی، نیاز به راهاندازی ایستگاه رادیویی آموزشی به صورت مبرم، احساس میشود. رادیو به
دلیل سهولت دسترسی و برخورداری از پوشش وسیع و گسترده میتواند با بهرهگرفتن از الگوی
برنامهای مناسب، هم به عنوان وسیله کمک آموزشی در اثربخشی آموزشهای رسمی، نقش موثر
ایفاء کند و هم با آموزشهای غیررسمی، گام موثری در بالا بردن سطح آگاهیهای مردم، تسهیل و
تسریع فرایند توسعه و برقراری عدالت آموزشی برداشته، پاسخگوی مناسبی به نیازهای آموزشی
لایههای مختلف اجتماعی باشد.
خلاصه ماشینی:
بررسی ضرورت ایجاد رادیوی آموزشی در ایران دکتر ویدا همراز*، فرح غنی زاده سیدلر چکیده استفاده از رادیو برای آموزش گروه های مختلف اجتماعی در بسیاری از کشورهای جهان ، سابقه ای طولانی دارد؛ اما نتایج تحقیقات انجام شده نشان می دهد که در ایران به طور جدی از ظرفیت های آموزشی رادیو در دو حوزه آموزش رسمی و غیررسمی بهره برداری نشده است .
این تحقیق با هدف طرح ضرورت تأسیس رادیوی آموزشی در ایران ، با توجه به شرایط اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی کشور و نیز ارایه الگوهای مطلوب برنامه سازی ، در چنین رادیویی انجام شده است و چارچوب نظری آن را، نظریه های لاسول و دانیل لرنر تشکیل می دهند.
رادیو به دلیل سهولت دسترسی و برخورداری از پوشش وسیع و گسترده می تواند با بهره گرفتن از الگوی برنامه ای مناسب ، هم به عنوان وسیله کمک آموزشی در اثربخشی آموزش های رسمی ، نقش مؤثر ایفاء کند و هم با آموزش های غیررسمی ، گام مؤثری در بالا بردن سطح آگاهی های مردم ، تسهیل و تسریع فرایند توسعه و برقراری عدالت آموزشی برداشته ، پاسخ گوی مناسبی به نیازهای آموزشی لایه های مختلف اجتماعی باشد.
com مقدمه موضوع مطالعه در این پژوهش ، بررسی ضرورت ایجاد رادیوی آموزشی در ایران و ارایه الگوی مطلوب برنامه های آن است .
در این تحقیق از رادیو به عنوان یک وسیله ارتباط جمعی یاد می شود که در کشورهای مختلف جهان برای آموزش و انتقال اطلاعات و نوآوری ها در جوامع روستایی در نظر گرفته شده است .