چکیده:
در مقاله پیش رو هدف، شناخت چگونگی بازنمایی طبقه متوسط در فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین میباشد. این مقاله در رهیافت مطالعات فرهنگی و با تأکید برمقوله بازنمایی صورت گرفته است. در این مقاله از روش نشانهشناسی استفاده شده است و نظریه بازنمایی با تأکید بر آراء استوارت هال و تحلیل تقابلهای دوگانه استروس چارچوب نظری این تحقیق را شکل دادهاند.
نتایج تحقیق نشان داد که در فیلم جدایی نادر از سیمین، بازنمایی صورت گرفته از این طبقه بیشتر بر زندگی روزمرهای که این طبقه درگیر آن است تأکید میکند. بهعلاوه، طبقه متوسط به عنوان طبقهای که به اوضاع و شرایط، بدبین است و طبقهای که با تضاد و دوگانگی در زندگیاش مواجه است در فیلم بازنمایی میشود. همچنین بازنمایی طبقه متوسط از طریق قطببندی میان فرودست/ فرادست تبیین میشود و بافتسازی به مدد این تقابل با تکیه بر سرمایههای فرهنگی و اعتقادی، خود را نمایان میسازد. از دیدگاه تماتیک، دروغ، خیانت، پنهانکاری، پیشداوری، داوری و قضاوت، موضوعهای نمایشیشده (دراماتیزه شده) در میان خط رواییهای فیلم جدایی نادر از سیمین بوده است.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله از روش نشانه شناسی استفاده شده است و نظریه بازنمایی با تأکید بر آراء استوارت هال و تحلیل تقابل های دوگانه استروس چارچوب نظری این تحقیق را شکل داده اند.
در سال های گذشته ، شاید بهترین تصویری که از طبقه متوسط شهری در سینمای ایران دیده ایم ، سینمایی است که اصغر فرهادی در سه فیلم «چهارشنبه سوری »، «درباره الی » و «جدایی نادر از سیمین » از این طبقه و مشکلات و مناسباتشان ارائه کرده است .
این مقاله به منظور شناخت بهتر و دقیق تر جامعه و یکی از طبقات عمده آن یعنی طبقه متوسط در چارچوب جامعه شناسی سینما، تحلیل خود را بر مطالعه فیلم «جدایی نادر از سیمین » متمرکز می کند.
در فیلم «جدایی نادر از سیمین » این بازنمایی از طریق قطب بندی میان فرودست / فرادست تبیین می شود و بافت سازی به مدد این تقابل با تکیه بر سرمایه های فرهنگی و اعتقادی بیشتر خود را نمایان می سازد.
در سال های گذشته شاید بهترین تصویری که از طبقه متوسط شهری در سینمای ایران دیده ایم ، سینمایی است که اصغر فرهادی در سه فیلم «چهارشنبه سوری »، «درباره الی » و «جدایی نادر از سیمین » از این طبقه و مشکل ها و معضل ها و مناسباتشان ارائه کرده است .
در فیلم جدایی نادر از سیمین بازنمایی طبقه متوسط از طریق قطب بندی میان فرودست / فرادست تبیین می شود و بافت سازی به مدد این تقابل با تکیه بر سرمایه های فرهنگی و اعتقادی خود را نمایان می سازد.