چکیده:
رادیو رسانه ای شنیداری است و در این میان بی تردید گفتار نقش بسیار مهمی ایفا می کند. از طرفی شبکه های مختلف رادیویی با توجه به داشتن مخاطبان خاص خود به شیوه های مختلف سعی در جذب و نگهداری این مخاطبان دارند. هر شبکه رادیویی برای آنکه جاذبه و تنوع پیام هایش حفظ شود آن را در پوشش برنامه های مختلف تنظیم و طراحی می کند و چون هر برنامه مشخصاتی مربوط به خود دارد بنابراین هر برنامه زبان خاصی هم می طلبد. از جمله شیوه های جذب مخاطب در شبکه جوان استفاده از سبک گفتار محاوره ای است . در این تحقیق از طریق روش پیمایشی به بررسی میزان رضایت نوجوانان وجوانان از این سبک گفتاری پرداخته ایم.
خلاصه ماشینی:
"شـنونده تـا بیایـد بخش دوم کلمه را درک کند، گوینده بخش سوم را شروع کرده و بخش های اول و دوم محو شده است » بنابراین ، چون صدای حرف هایی که از رادیو پخش می شود، گذرا و ناپایدار است و گاهی هم خود گویندگان بـا سـرعت خاصـی برنامـه اجـرا مـی کننـد، بـه همـین دلیـل برنامه های رادیویی باید با زبان نسبتا ساده و قابل فهم عرضه شود تا مخاطبان به راحتـی بتوانند واژه ها و عباراتی که از رادیو پخش می شود، بدون توقف بر معنای کلمات ، آن را درک کنند.
٥. بنابراین این دروس یاد گرفته شده که مربوط به رفتار های خاص هستند بـرای شخص تماشاگر و دیگران به عنوان الگوی برای عمل کـار مـی کننـد تـا اگـر تماشاگر مورد بحث در موقعیت واقعی دو عینی موضوع نمـایش قـرار گرفـت دقیقا الگوی رفتاری را در زنـدگی واقعـی از خـود بـروز دهـد(ملوین دفلـور- دنیس ، ١٣٨٣).
طبق این نظریه مردم با رسانه ها همانطور مواجه می شوند کـه در زنـدگی واقعـی بـا دیگران رفتار می کنند و به همین علت به قوانین اجتماعی که بر رفتارها حـاکم اسـت و همچنین ویژگی های روان شناختی و شخصیتی افراد توجه زیادی دارند."