چکیده:
رادیو بر اساس نظام ارزشی و باورهای خود ، ناهنجاری های اجتماعی را توصیف می کند. این توصیفات ،واقعیت رسانه ای متفاوتی را به وجود می آورد که هم بر نگرش مخاطب تاثیر می گذارد و هم او را به این توصیفات وابسته می کند.
تبیین های متفاوت رادیو درباره ناهنجاری های اجتماعی ، ناگزیر در قالب یکی از رویکرد های نظری موجود جامعه شناسی قرار می گیرد. از این رو در این تحقیق، با استفاده از روش تحلیل محتوا ، رویکرد گفتار برنامه های اجتماعی رادیو ایران در طرح ناهنجاری های اقتصادی ، بر اساس نظریات اثباتی جامعه شناسی ( آسیب اجتماعی ، بی سازمانی اجتماعی ، تضاد ارزشی و کج رفتاری ) مورد بررسی قرار گرفت.
از مهم ترین یافته های تحقیق این است که بیشترین موضوع ناهنجاری اقتصادی مطرح شده در برنامه های مورد بررسی ، " ضعف عمل به تعهدات مالی " به میزان 7/57 درصد است و رویکرد غالب گفتار ها در تبیین این ناهنجاری رویکرد" بی سازمانی اجتماعی" و ضعف مقررات در جامعه اشاره می کند . این امر گاهی باعث ایجاد ناهماهنگی شناختی در مخاطبان می شود .
خلاصه ماشینی:
"با توجه به ظرفیت بالای نظریات جامعه شناختی در تبیین ناهنجاری های اجتمـاعی و مشورت با اساتید جامعه شناسی ، محقق در این پـژوهش نظریـات مربـوط بـه حـوزه اثباتی جامعه شناسی را انتخاب کرد و بـا مطالعـه دسـته بنـدی هـای مختلـف نظریـات موجود در حوزه جامعه شناسی انحرافات ، به این نتیجه رسید که چارچوب نظری ایـن پژوهش مبتنی باشد بر چهار نظریه اثباتی جامعـه شناسـی کـه رابینگـتن و واینبـرگ در کتاب " رویکردهای نظری هفتگانه در بررسی مسائل اجتماعی " مطرح کرده انـد تـا بـا انطباق گفتار برنامه های مورد بررسی، رویکرد آنها در طرح ناهنجـاری هـای اجتمـاعی 56 روشن شود.
اما آشنایی محقق با اهداف و اولویت های رسانه و تجربه فعالیت در مرکز نظارت و ارزیابی برنامه های رادیو نشان می دهد ، در بین مشکلات اقتصـادی ، برجسـته کـردن مشکلی مانند ضعف عمل به تعهدات مالی در میان افراد و نهاد های دولتی ، آن هـم بـا تبیینی از نوع بی سازمانی اجتماعی و در برنامه های صبحگاهی ، خـلاف تـدابیر رسـانه ای و بینش مصـلحت اندیشـانه رادیـوی ماسـت و برنامـه در پخـش ناهنجـاری هـای اجتماعی و اقتصادی ، چه در قالب گفتار عوامل رادیویی ( مجری ، مصاحبه گر ، قطعـه روایی -نمایشی ) و یا عوامل غیر رادیـویی ( کارشناسـان و مـردم ) مـی بایسـت تـدابیر خاصی بیندیشد تا ضمن رعایت صداقت رسانه ای و جلب اعتماد مخاطبان ، موجب نـا امیدی و سیاه نمایی شرایط اجتماعی نشود ."