چکیده:
اﻣﺮوزه در ﺳﺮاﺳﺮ دﻧﯿﺎ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ درﯾﺎﻓﺘﻪ اﻧﺪ ﮐﻪ ﻓﻘﻂ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺗﺪرﯾﺠﯽ راﻫﮕﺸﺎی ﻣﺸﮑﻼت ﮐﻨﻮﻧﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﻧﯿﺴﺖ و ﮔﺎﻫﯽ ﺑﺮای ﺑﻘﺎ ﺳﺎزﻣﺎن ﻻزم اﺳﺖ ﺗﻐﯿﯿﺮاﺗﯽ ﺑﺼﻮرت اﺳﺎﺳﯽ و زﯾﺮﺑﻨﺎﯾﯽ در ﺳﺎزﻣﺎن اﯾﺠﺎد ﺷﻮد، ﭼﺮا ﮐﻪ از ﺟﻤﻠﻪ راﻫﮑﺎرﻫﺎی ارﺗﻘﺎ ﺑﻬﺮه وری و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. واﮐﺎوی ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎی ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر در ﺳﺎزﻣﺎن از ﺣﺎﻟﺖ وﻇﯿﻔﻪ ﮔﺮاﯾﯽ ﺑﺴﻮی ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﻣﺤﻮری ﺣﺮﮐﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ و ﻫﻤﯿﻦ اﻣﺮ ﻣﻮﺟﺐ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﺨﺸﯿﺪن ﺑﻪ روﻧﺪ ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر و ﮐﺎﻫﺶ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎ و در ﻧﺘﯿﺠﻪ رﻗﺎﺑﺘﯽ ﺗﺮ ﺷﺪن ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﯽ ﮔﺮدد. ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﻣﺤﻮر را ﻣﯽ ﺗﻮان اﻓﺮاد ﺧﻮدﮐﺎری ﺑﻪ ﺣﺴﺎب آورد ﮐﻪ دارای ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ از داﻧﺶ ﺣﺮﻓﻪ ای و ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﻫﻤﺎﻧﻄﻮر ﮐﻪ ﻣﯽ داﻧﯿﻢ ﻋﺎﻣﻞ اﺻﻠﯽ در ارﺗﻘﺎ ﺑﻬﺮه وری، ﻧﯿﺮوی اﻧﺴﺎﻧﯽ ﮐﺎرآﻣﺪ ﻣﻮﺟﻮد در ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. واﮐﺎوری ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺑﺎ دﯾﺪﮔﺎه ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﻣﺤﻮری ﻧﮕﺮش ﺑﻪ واژه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺳﻨﺘﯽ را ﺗﻐﯿﯿﺮ داده و دﯾﺪﮔﺎﻫﯽ ﻧﻮﯾﻦ را در ﻋﺮﺻﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و رﻫﺒﺮی ﺑﻪ ارﻣﻐﺎن آورده اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
"برای اداره سازمان های فرآیند محور بایستی در همه زمینه ها بازاندیشی کرد: آنچه کارکنان انجام میدهند، شغل افراد، مهارت های مورد نیاز آن ها، روش ارزیابی و پاداش دهی، مسیر پیشرفت کارکنان ، ساختار سازمانی، نقش مدیران و استراتژیهای اصلی سازمان [٢] به زعم مطالعات و بررسیهای نویسندگانی چون همر و چمپی، داونپورت و دیگران ، ٧٠ تا ٨٥ درصد از پروژه های اجرا شده پیرامون واکاوی فرایند با شکست مواجه شده است ، چرا که به روش اجرا و عوامل موثر در اجرای موفق آن توجه کافی نداشته اند.
برنامه ریزی استراتژیک موجب می شود که از پیش ، اهداف و زمینه های لازم برای اجرای واکاوی فرایندها مشخص شده و معلوم گرددکه این فرایند چگونه اجرا و تکمیل میشود [٣٦، ١٤، ١٥] ــ مدیریت تغییر و تحول : بدون شک ، در هر سازمانی، نیروی انسانی حائز بالاترین اهمیت است .
لذا، یکی از راه های اجرای موفق واکاوی فرایندها در سازمان ، استفاده از الگوبرداری به منظور یافتن الگوها و فرایندهای برتر و بهتر در سطح سازمانهاست تا بدین ترتیب از اتلاف زمان و هزینه برای آموزش اقدامات و فعالیتهای سودآور جلوگیری شود و مخصوصا میبایست از پروژه ها و اقدامات و دستاوردهای سایر سازمانهای برتر عبرت گرفت [٢١، ٢٢] ــ برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)ii : این رویکرد را میتوان به عنوان نرم افزاری یکپارچه تعریف نمود که دارای اجزا یا ماژولهایی برای برنامه ریزی، تولید، فروش ، بازاریابی، توزیع ، حسابداری، مدیریت منابع سازمانی، مدیریت پروژه ، مدیریت موجودی و."