چکیده:
برای ایجاد یک توسعهی همهجانبه و پایدار و همچنین جایگزینی منابع جدید کسب درآمد بهجای منابع نفتی نیازمند استفاده از تمامی امکانات کشور میباشیم. در اینراستا موضوع محیطزیست بهعنوان یکی از عناصر مهم در ترکیب اقتصادی و فرهنگی کشور محسوب میشود. بهطوریکه در بخشی از ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران در افق1404 ، به عنوان نیاز اساسی کشور مورد تاکید قرار گرفته است. بر این اساس پژوهش حاضر در نظر دارد با توجه به ادبیات پژوهش به شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر خطمشیگذاری و سیاستگذاری زیستمحیطی با استفاده از روشANP بپردازد. یافتههای پژوهش حاضر ضمن داشتن سهم مناسبی در ادبیات پژوهش کشور، ابزار مفیدی را در اختیار سایر پژوهشگران و مدیران حوزه مورد بررسی قرار خواهد داد.
All facilities need to be used for creating a comprehensive and sustainable development and replacing oil resources with new revenue ones. In this context، environment is considered an important economic and cultural element in our country، so that it has been emphasized as a basic requirement on the part of the Supreme Leader’ proclamation regarding the outlook horizon of Islamic Republic of Iran in 1404. According to the research literature، the present study seeks to identify and prioritize the factors influencing policy and environmental policy by using ANP. The findings suggest that “environment as a priority for representative specially Parliament Environment Faction and Agriculture Committee”، “decision- and policy-makers’ support from the natural resources and environment” and “environmental diplomacy development” respectively are three sub-criteria with the greatest impact on environmental policy. The results obtained in this study are a useful tool for other researchers and managers in the field.
خلاصه ماشینی:
وابستگی درونی معیارهای اصلی با یکدیگر معیارها IF BF EF LF OF JF UF بازیگران جهانی (بین المللی )زیست محیطی (IF) ✓ ✓ سازمان های فراقوه ای (BF) ✓ ✓ ✓ ✓ سازمان های زیست محیطی (EF) ✓ ✓ ✓ ✓ ✓ سازمان های قانونگذار (LF) ✓ ✓ ✓ ✓ بازیگران اجرایی زیست محیطی (OF) ✓ ✓ ✓ بازیگران قضایی زیست محیطی (JF) ✓ بازیگران مستقل زیست محیطی (UF) ✓ ✓ ✓ همان طور که درشکل ٣مشاهده می شود، ٧عامل اصلی در سطح یک بازیگران جهـانی (بین المللی )زیست محیطی ، سازمان های فراقوه ای ،سازمان هـای زیسـت محیطـی ، سـازمان هـای قانونگذار، بـازیگران اجرایـی زیسـت محیطـی ، بـازیگران قضـایی زیسـت محیطـی وبـازیگران مستقل زیست محیطی به عنوان معیارو ٢٥عامل افزایش نظارت سازمان ملل متحد، عدم انفعـال زیست محیطی این نهادبین المللی ، افزایش ضمانت اجرایی تعهدات بین المللی ، ثبـات ایـران در عضویت در تعهدات بین المللی ، تسریع شورای عـالی انقـلاب فرهنگـی در بررسـی سـند ملـی محیط زیست ، رفع ابهامات درخصوص صـلاحیت اداری شـورای عـالی انقـلاب فرهنگـی در بررسی سند ملی محیط زیست ،کاهش تغییرات قابـل توجـه در اعضـاء شـورای عـالی محـیط زیست با تغییر دولت ،تأمین اعتبار مورد نیاز صندوق ملی محیط زیست توسـط دولـت ، توجـه ویــژه بــه جایگــاه کمیتــه ملــی توســعه پایــدار در ســاختار اجرایــی کشــور، حمایــت مجــامع تصمیم گیری وسیاستگذاری کشور از جایگاه منابع طبیعـی و محـیط زیسـت ، تفکیـک نقـش دوگانه حفاظت ـبهره بـرداری کمیسـیون کشـاورزی مجلـس شـورای اسـلامی، قـرار گـرفتن مسائل محیط زیسـت در اولویـت نماینـدگان بـه ویـژه فراکسـیون محـیط زیسـت و کمیسـیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، الـزام بـه رعایـت مقـررات درخصـوص نحـوه هزینـه کـرد بودجه زیست محیطی توسط دیوان محاسبات کشور، افـزایش ضـریب نفـوذ اختیـارات نهـادی سازمان محیط زیست ، تقویت بدنه مدیریتی بوروکراسـی محـیط زیسـت ، توجـه سـازمان هـای بهـره بـردار زیسـت محیطـی بـه منـافع عامــه بـه جـای خودخـواهی نهـادی، توسـعه دیپلماسـی زیست محیطی ، توجه به شاخص های زیسـت محیطـی دربرنامـه هـای توسـعه ای کشـور، ایجـاد شعب ویژه در قوه قضائیه برای بررسی پرونده های زیست محیطی ، تقویت نظارت قـوه قضـائیه و سازمان بازرسی کل کشور بر ابعادزیست محیطی، آموزش زیست محیطـی قضـات ، تقویـت بضاعت علمی تشکل های مردم نهاد سبز بر بار احساسـی آنهـا، کـاهش وابسـتگی تشـکل هـای مردم نهاد سبز به دولت ، حساسیت رسانه ها به مسائل زیست محیطی و آموزش و فرهنگ سـازی مسائل زیست محیطی در جامعه به عنوان زیرمعیار مشخص شدند.