چکیده:
زمینه و هدف: امروزه اهمیت ارزشیابی عملکرد سازمان ها، بر کسی پوشیده نیست و تمام سازما نهای دولتی و خصوصی به ضرورت وجود سیستم پایش عملکرد پی برده اند. از طرفی چون سیستم های ارزشیابی عملکرد را به طور عمومی و آسان نمی توان از شرکتی به شرکت دیگر منتقل کرد، سازمان ها تلاش می کنند تا سیستم کارا و مناسب با شرایط خود را طراحی کنند. با توجه به گسترش فعالیت های پژوهشی در سازمان نیروی انتظامی، بازنگری و ارزشیابی عملکرد مراکز تحقیقاتی ضروری و اجتناب ناپذیر است. مقاله حاضر با هدف شناسایی الگو های ارزشیابی عملکرد و تعیین الگوی بهینة ارزشیابی عملکرد در مراکز پژوهشی ناجا تدوین شده است.
روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی است . جامعه آماری این
پژوهش مدیران و کارشناسان دفاتر تحقیقاتی پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی آش نا به مباحث نظارت و ارزشیابی عملکرد می باشد؛ نمونه آماری پژوهش 100 نفر انتخاب شدند و از ابزار مصاحبه و
پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل از روش آنالیز واریانس و آزمون دانکن و با استفاده از نرم
افزار اس پی اس اس استفاده شده است.
یافته ها و نتایج: با توجه به ادبیات پژوهش، هشت الگوی معتبر و برتر در ارزشیابی عملکرد بررسی و در
نهایت الگوی تعالی سازمان با میانگین 3.55 به عنوان الگوی بنیادی برای ارزشیابی عملکرد مراکز تحقیقاتی در ناجا تایید و پیشنهاد شد و الگوهای بعدی به ترتیب اولویت عبارت بودند از کارت امتیاز متوازن، بنچ
مارکینگ، دمینگ، مدیریت براساس هدف، بالدریچ، فرایند تحلیل سلسله مراتبی و هزینه یابی بر مبنای
فعالیت.
خلاصه ماشینی:
٥٥ به عنوان الگوی بنیادی برای ارزشیابی عملکرد مراکز تحقیقاتی در ناجا تایید و پیشنهاد شد و الگوهـای بعـدی بـه ترتیـب اولویـت عبـارت بودنـد از کـارت امتیـاز متـوازن ، بـنچ مارکینگ ، دمینگ ، مدیریت براساس هدف ، بالدریچ ، فراینـد تحلیـل سلسـله مراتبـی و هزینـه یـابی بـر مبنـای فعالیت .
جدول ١:دسته بندی الگوهای ارزشیابی عملکرد ب) الگوی برتری سازمانی و خود الف ) الگوهای مبتنی بر زمان و هزینه : ج) الگوهای یکپارچه ارزشیابی (جوایز ملی کیفیت ) ١-ترازیابی ١- چرخه زمانی مبتنی بر ارزش ١- جایزه دمینگ ٢- سیستم اسمارت ٢- نمودار نیمه عمر ٢- ممیزی کیفیت ٣- منشور عملکرد ٣- مدل اسکور ٣-مدیریت کیفیت جامع ٤-مدیریت بر اساس هدف ٤- هزینه یابی بر مبنای فعالیت ٤-جایزه ملی کیفیت بالدریج ٥-کارت امتیاز متوازن ٥- فرایند تحلیل سلسله مراتبی ٥- تعالی سازمانی ٦- نظام مدیریت هوشین ٧- مهندسی مجدد الف )الگوهای مبتنی بر زمان و هزینه هزینه یابی بر مبنای فعالیت ٣: در این روش تنها پارامترهای مالی مـورد ارزشـیابی قرار می گیرند و سایر حوزه ها، نظیر فرایندهای داخلـی و نیـز منـابع انسـانی بررسـی نمی شود.
Collier / معیارهای الگوی تعالی عملکرد بالدریج برای ارتقای عملکرد، اساس و پایه ای بـرای خود ارزشیابی سازمان هاست و به گونه ای طراحـی شـده اسـت کـه سـازمان هـا را در راستای بهبود عملکرد از طریق تمرکز بر اهداف نتیجه مـدار، ارائـه ارزش هـای رو بـه رشد به مشتریان ، توسعه اثربخشی و توانایی های سـازمان در همـه زمینـه هـا، کمـک می کند (هوگس ٢٥:١٩٩٤،١).