چکیده:
هدف این مقاله بررسی دگرگونی درونی در ساختار تفکر پسااستعماری، و تجلی آن در قالب تقابل ملی گرایی و فردیت ضداستعماری در رمان مدرن ایرلندی می باشد. این مقاله بر آن است تا با نگاهی درونی دیدگاه بظاهر پسااستعماری دولت ایرلند را بعنوان مخلوطی از تفکر نو استعماری و نظامات محدود کننده معرفی نموده و سپس به واکاوی نمود این تفکر در رمان ایرلندی بپردازد. این مقاله برآن است تا این تغییرات بنیادین در شخصیت پردازی و روایت متاثر از تقابل دولت نو استعمار وملی ضد استعمار را با خوانشی منطبق بر تعاریف ژیل دلوز و فلیکس گوتاری، و تئودور آدورنو را به بوته نقد قرار دهد. ازاین رو این مقاله رمانهای لیست سیاه، بخش ایچ نوشته فرانسیس استوارت، پسر بچه قصاب اثر پاتریک مک کیب را بعنوان متون اصلی و شب زنده داری فینیگن ها، اولیس و تصویر هنرمند جوان نوشته جیمز جویس را بعنوان زیرساخت اصلی انتقادی رمان مدرن ایرلندی مورد بررسی قراردهد.
خلاصه ماشینی:
از این رو، لیست سیاه، بخش ایچ را می توان به عنـوان نمونـه ای بـارز از ادبیـات مقـاومتی مدرن ایرلند فرض نمود که برای نفی کوته نظری دولت پسااستعماری نـه تنهـا از تفکـر مبـارز غالب در مدرنیسم بهره می جوید، بلکه در نگارش تاریخ و تحولات سیاسی کشور از منظر فرد استفاده می کند و آن را به عنوان ابزاری انتقادی و جایگزینی فاخر برای آثـار ادبیـات مقاومـت مدرن ایرلند مانند آثار جویس معرفی می نماید.
برای استوارت نیز هنر زبانی شناختی -اجرایی است که همگـام با تعریفی بارتزی نه تنها خرق عادت می کند و تعریفی نو از هویت فردی-ایرلنـدی ارائـه مـی دهد، بلکه ابعادی دیگر از واقعیات حقیقی مانند انقلاب ایرلند، ظهور تفکر نواسـتعماری، و در نهایت فردیت ملی گرا را خلق می نماید؛ واقعیاتی که زبان هرچند زیبـای جـویس از بیـان آنهـا خودداری می کند و تنها برداشت هنری قهرمان داستان یعنی استیون ددالوس را به عنوان سـنگ محک معرفی می نماید.
هنگامی که جویس در سـوگواری فینگین ها برای روشن ساختن هر چه بیشتر بعد نواستعماری دولت بخصوص دربارة بازیهای درونی قدرت و نهایتا حرکت مدور تفکر استعماری متوسل به استفاده از استعاره ای استوار بـر نظریه فیلسوف ایتالیایی جوان باتیستا ویکو٢ - چرخة مرگ ، سوگواری و رسـتاخیز فینیگـین – می شود، استوارت با معرفی ایچ به عنوان قهرمانی دگراندیش در تلاشی جـویس گونـه لکـن بـا صراحتی زمخت تر سعی در درهم کوبیدن تعاریف ثابت از هویت فـردی متـاثر از ملـی گرایـی دولتی و تعابیر طبقه بندی شده از حس تعلق ارائه شده توسط دولت نـواسـتعمار دارد.
Roland Barthes, S/Z: An Essay, Richard Miller, Trans.
__________, (1992), Nationalism and Minor Literature: James Clarence Mangan and the Emergence of Irish Cultural Nationalism.