چکیده:
پژوهش با هدف بررسی نقش عملکرد خانواده، دلبستگی به همسالان و عملکرد تحصیلی در پیشبینی شادکامی دختران نوجوان صورت گرفت. بدین منظور، 344 نفر از دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهرستان یزد در سال تحصیلی 1394-1393 با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه پژوهش در نظر گرفته شدند. ابزارهای جمع آوری دادهها شامل ابزار سنجش عملکرد خانواده، پرسشنامه شادکامی آکسفورد و پرسشنامه دلبستگی به والدین و همسالان بود و معدل دانشآموزان به عنوان شاخصی از عملکرد تحصیلی آنان در نظر گرفته شد. دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که تمامی خرده مقیاسهای دو متغیر عملکرد خانواده و دلبستگی به همسالان و همچنین عملکرد تحصیلی با شادکامی همبستگی معناداری دارند لیکن در تحلیل رگرسیون تنها مولفه های نقشها و ارتباط از عملکرد خانواده و دلبستگی به همسالان قدرت پیش بینی نمرات شادکامی را داشتند و قویترین ضریب متعلق به دلبستگی به همسالان بود. عملکرد تحصیلی نقش معناداری در پیش بینی شادکامی دانش آموزان نداشت. هماهنگ با یافتههای روانشناسی تحولی، همسالان و خانواده به عنوان دو بافت روانشناختی مهم بیشترین نقش را در پیشبینی شادکامی دختران نوجوان نشان دادند. عدم نقش عملکرد تحصیلی در پیشبینی شادکامی دانشآموزان میتواند باور عمومی جامعه و نظام آموزشی در زمینه رابطه قوی عملکرد تحصیلی با بهزیستی ذهنی و شادکامی بالاتر را به چالش بکشد.