چکیده:
دستاوردها و یافتههای تحقیقاتی تا هنگامیکه بستر و زمینه¬ای برای تجاری شدن نداشته باشند، نمیتوانند عاملی برای تولید ثروت و رفاه عمومی جامعه باشند. از اینرو ایجاد بسترهایی برای تجاریسازی علاوه بر فراهم آوردن ارزشهای اقتصادی قابل توجه برای سازمانها، منجر به رشد اقتصادی و فنی جامعه نیز میشود. در این پژوهش تلاش شده است تا چالشها و عوامل موفقیت تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی شناسایی و رتبهبندی شوند. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوهی گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی است. ابتدا با مرور ادبیات موضوع و بهرهگیری از نظر خبرگان و کارشناسان فعال در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و با استفاده از تکنیک دلفی، تعداد 11 متغیر به عنوان چالش و 19 متغیر بهعنوان عوامل موفقیت تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی، شناسایی شدند. برای اندازه گیری میزان توافق در دلفی از ضریب هماهنگی کندال استفاده شد. در مرحله بعد عوامل فوق با آزمون فریدمن رتبه بندی شد. نتایج نشانداد که مهمترین چالشها عواملی همچون: قوانین ضعیف حفاظت ازمالکیت فکری، موانع اقتصادی (محدودیتهای مالی و بودجهای)، عدم وجود راهبردهای تجاریسازی و همچنین مهمترین عوامل موفقیت عواملی همچون: الزام اعضای هیات علمی به برآورد قابلیت تجاری تحقیقات خود در هنگام تدوین و ارایه پیشنهادهای تحقیقاتی (توجیه تجاری)، حمایت از مالکیت معنوی، و برقراری ارتباط موثر میان دانشگاه و صنعت هستند.
خلاصه ماشینی:
"پی نوشت ١ Sharma ٢ Heritech ٣ Cambridge Advanced Learner's Dictionary ٤ Asian and Pacific Centre for Transfer of Technology (APCTT) ٥ Spilling ٦ Chiesa, & Piccaluga ٧ Kumar & Jain ٨ Collier ٩ Collier and Gray ١٠ Carlson & Rafinejad ١١ Samson and Gurdon ١٢ Rowley & Martin ١٣ Sohn and Moon ١٤ Yaakub ١٥ Nilsson ١٦ Debackere ١٧ Waitz ١٨ Slater & Mohr ١٩ Wonglimpiyarat ٢٠ Cohen & Levinthal ٢١ Hassanlou ٢٢ Keller ٢٣ Swedish Institute for Growth Policy Studies ٢٤ Information and communications technology ٢٥ Rand ٢٦ Hasson ٢٧ Okoli & Pawlowski ٢٨ Webb & Williams ٢٩ Kendall's Coefficient of Concordance (W) ٣٠ Interjudge reliability ٣١ Zar"