چکیده:
پژوهش حاضر با هدف اسلامی سازی عناصر برنامه درسی (هدف، محتوا، روش و نحوه ارزشیابی) بر اساس آموزه های تربیتی امیرمومنان علی علیه السلام در نهج البلاغه انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی می باشد. یافته های پژوهش به شیوه تحلیل اسنادی و تحلیل محتوا استخراج و با استفاده از روش کیفی تحلیل شده است. نتایج بیانگر آن است که در نظام تربیتی نهج البلاغه، چهار عنصر شاخص برنامه درسی مورد توجه واقع شده است، به گونه ای که در عنصر اهداف می توان دو نوع غایی (وصول به مقام قرب الهی) و واسطه ای (الهی، فردی، اجتماعی و زیست محیطی)، در عنصر محتوا حوزه های معرفتی متعددی از جمله آموزش تاریخ، قرآن، احکام دینی، اخلاق، زمین شناسی، ستاره شناسی، بهداشت و روان شناسی، در عنصر یاددهی ـ یادگیری، مجموعه ای از روش های متنوعی همچون حکمت، اکتشافی، مشارکتی، پرسش و پاسخ، تمثیل، الگویی، موعظه و امر و نهی و همچنین در عنصر ارزشیابی روش هایی مانند آغازین، تکوینی، شفاهی و خودارزیابی را معرفی نمود.
خلاصه ماشینی:
"com دریافت: 29/11/95 پذیرش:22/2/96 چکیده پژوهش حاضر با هدف اسلامی سازی عناصر برنامه درسی (هدف، محتوا، روش و نحوه ارزشیابی) بر اساس آموزه های تربیتی امیرمؤمنان علی علیه السلام در نهج البلاغه انجام شده است.
نتایج بیانگر آن است که در نظام تربیتی نهج البلاغه، چهار عنصر شاخص برنامه درسی مورد توجه واقع شده است، به گونه ای که در عنصر اهداف می توان دو نوع غایی (وصول به مقام قرب الهی) و واسطه ای (الهی، فردی، اجتماعی و زیست محیطی)، در عنصر محتوا حوزه های معرفتی متعددی از جمله آموزش تاریخ، قرآن، احکام دینی، اخلاق، زمین شناسی، ستاره شناسی، بهداشت و روان شناسی، در عنصر یاددهی ـ یادگیری، مجموعه ای از روش های متنوعی همچون حکمت، اکتشافی، مشارکتی، پرسش و پاسخ، تمثیل، الگویی، موعظه و امر و نهی و همچنین در عنصر ارزشیابی روش هایی مانند آغازین، تکوینی، شفاهی و خودارزیابی را معرفی نمود.
هاشم (1381) در مقاله ای پیرامون «اسلامی کردن برنامه آموزشی و تحصیلی»، تلاش نموده است که مشکلات موجود برنامه ریزی در نظام آموزشی کشورهای اسلامی را مورد بررسی قرار دهد، نتایج پژوهش نشان داد که محتوای برنامه درسی، یعنی رشته ها یا موضوعات ارائه شده درنهادهای آموزشی اسلامی، از سطح ابتدایی گرفته تا سطح متوسطه، بخصوص در علوم اکتسابی، عاریت گرفته از دیدگاه غیردینی غربی است؛ بنابراین، دانش آموخته شده عاری از ارزش های مذهبی می باشد؛ حتی اگر چنین هم نباشد، مملو از ارزش های ناسازگار با عقاید و ارزش های دینی است."