چکیده:
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی توسعه حرفهای معلمان ابتدایی مدارس استثنایی گروه کم توان ذهنی بود. پژوهش با روش آمیخته اجرا شد. در بخش کیفی، جامعه آماری شامل کلیه خبرگان آموزش و پرورش و علوم تربیتی بود. نمونه آماری 15 نفر بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی، جامعه آماری شامل تمامی معلمان ابتدایی گروه کم توان ذهنی شهر تهران به تعداد 347 نفر بودند. بر اساس فرمول کوکران تعداد 200 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده ها با روش مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. برای تحلیل داده های کیفی از روش تحلیل مضمون و برای تحلیل داده های کمی از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج نشان داد که الگوی توسعه حرفهای معلمان شامل سه مولفه محتوا، زمینه و فرایند است. مولفه محتوا با بیشترین بار عاملی در جایگاه اول و مولفه های زمینه و فرایند در مرتبه های بعدی قرار داشتند. شاخص پیش بینی کنندگی حاکی از آن بود که مولفه های توسعه حرفهای از قدرت بالایی برای پیشبینی توسعه حرفهای
معلمان برخوردارند.
خلاصه ماشینی:
از طرفی نتایج پژوهش های انجام شده در این زمینه نشانگر این است که برنامه توسعۀ حرفه ای مداوم و با کیفیت بالا در توسعه تفکر معلمان و اثربخشی آنان در امر آموزش و یادگیری نقش مهمی دارد (لوین ٣، ٢٠١٤).
Buczynski & Hansen را به عنوان الگویی مطلوب برای توسعه حرفه ای معلمان معرفی کرده اند.
Aroon بررسی پژوهش های انجام شده در خصوص میزان دانش ، تواناییها و نگرش های آموزشی-شغلی معلمان بیانگر این واقعیت است که تسلط همه جانبه معلمان در زمینه های تربیتی و تخصصی حرفه خویش به میزان مطلوب فراهم نیست (عصاره و رزی، ١٣٩٣) و توسعه حرفه ای معلمان به شکل کنونی تأثیر خیلی کمی بر روش های تدریس ، سازمان دهی مدارس و برنامه های درسی و آنچه دانش آموزان باید یاد بگیرند داشته است (عبدالهی و صفری، ١٣٩٥).
محتوا شامل مهارت ها، دانش و نگرشی است که معلمان برای انجام وظایف آموزشی خود به آن نیاز دارند و باید آن را با مشارکت در فعالیت های توسعه حرفه ای کسب کنند.
1. Wetzels, Odekerken-Schroder & Van Oppen بر اساس نتایج پژوهش حاضر، الگوی توسعه حرفه ای معلمان اساس شاخص نیکویی برازش از برازش بالایی برخوردار بود.
Professional development in education: New paradigms & practices.
Factors affecting the impact of professional development programs on teachers’ knowledge, practice, student outcomes & efficacy.