چکیده:
چکیده: هدف این پژوهش، بررسی نقش سرمایه روانشناختی و رفتار شهروندی سازمانی در پیشبینی فرسودگی شغلی معلمان مقطع ابتدایی مدارس استثنایی بود. پژوهش از نوع همبستگی و جامعهی پژوهشی شامل کلیهی معلمان مقطع ابتدایی مدارس استثنایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 94-93 بود. حجم جامعهی پژوهشی 108 نفر بودند و به علت کوچک بودن جامعه، کل آنها انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سرمایه روانشناختی لوتانز (2007)، رفتار شهروندی سازمانی پودساکف (1999) و رضایت شغلی بری فیلد و روث (1951) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادههای پزوهش از طریق شاخصهای آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام استفاده شد. یافتهها نشان داد بین ابعاد سرمایه روانشناختی با ابعاد فرسودگی شغلی رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. همچنین در ابعاد شهروندی سازمانی به جزء مولفهی جوانمردی با مسخ شخصیت و کفایت شخصی رابطه مثبت و معنیدار به دست آمد. بین مولفهی جوانمردی با ابعاد فرسودگی شغلی رابطه منفی و معنیدار وجود دارد. یافتهها نشان داد جوانمردی و تابآوری 27/ 0 خستگی هیجانی را پیش بینی و سرمایه روانشناختی کل، تواضع و جوانمردی، مسخ شخصیت و کفایت شخصی در معلمان را به ترتیب 39/ 0 و 55/ 0 پیش بینی میکنند. نتایج پژوهش، نقش و اهمیت سرمایه روانشناختی و رفتار شهروندی سازمانی را در پیشبینی فرسودگی شغلی معلمان متذکر میسازد.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین از آنجا که فرسودگی شغلی اثرات مخربی روی سلامت جسمی و روانی معلمان دارد و از طرفی میتواند باعث افت کیفیت کار آنان شود و با توجه به اهمیت و نقش معلمان مدارس استثنایی در پرورش نیروی جسمانی و روانی و تقویت روحیه ی سالم در دانش آموزان با نیازهای ویژه ، موضوع این پژوهش از این جهت مورد توجه قرار میگیرد که با سنجش میزان سرمایه ی روانشناختی و رفتار شهروندی سازمانی بر فرسودگی شغلی و بررسی آن در بین معلمان در پی یافتن نتایج مفید 1.
Covess, Rios-Seidel & Sevilla- Dedieu, و ارزشمند بوده تا از آن طریق کیفیت کار و سطح آموزش معلمان این مدارس را ارتقاء بخشیده و با ارائه ی راهکارهای صحیح در مورد نحوه برخورد مناسب با معلمان باعث افزایش بهره وری و کارایی آن ها شود و برای پیشگیری از فرسودگی شغلی معلمان اقدامات عملی صورت گیرد.
میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای پژوهش متغیر میانگین انحراف استاندارد سرمایه روانشناختی خودکارآمدی ٢٧/٠٤ ٥/١٩ امیدواری ٢٧/٧٤ ٤/٩٩ تاب آوری ٢٦/٣٣ ٤/٠٨ خوش بینی ٢٥/٠٠ ٢/٩٧ رفتار شهروندی سازمانی نوع دوستی ١٨/٩٣ ٣/٠٣ وظیفه شناسی ١٦/٣٤ ٢/٣٨ جوانمردی ١٠/٣٦ ٢/٨٥ تواضع ١٩/٥٥ ٣/٠٧ فضیلت شهروندی ١٢/٣٢ ٢/٥٦ فرسودگی شغلی خستگی هیجانی (١) ٣٧/٩٠ ١٠/١٨ مسخ شخصیت (٢) ٢٦/٢١ ٤/٧٦ کفایت شخصی (٣) ٣٣/٧٥ ٧/٨٩ جدول ١ نشان میدهد که میانگین نمره های خرده مقیاس های خودکارآمدی، امیدواری، خوش بینی و تاب آوری به ترتیب ٢٧/٠٤، ٢٧/٧٤، ٢٦/٣٣، ٢٥ است ."