چکیده:
هدف پژوهش، بررسی نقش ویژگیهای اجتماعی و تحصیلی دانشآموختگان دبیرستانی استان هرمزگان در موفقیت آنان در آزمون ورودی دانشگاهها بود. پژوهش توصیفی- تحلیلی و کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل سه گروه: الف- دانشآموختگان[1] دبیرستانی استان هرمزگان که در سال 1393 و 1394 در آزمون سراسری شرکت کرده بودند؛ ب- مدیران[2]؛ ج- دبیران[3]. جامعه اصلی، دانشآموختگان دبیرستانی استان هرمزگان بودند که در دو سال 1393 و 94 در آزمون ورودی دانشگاهها شرکت کردهاند. نمونه گروه اول با روش نمونهگیری تصادفی در دسترس و نمونهگیری دو گروه بعدی با روش تصادفی ساده به دست آمده است.ابزار پژوهش، پرسشنامههای پژوهشگرساخته واستاندارد بوده است. روایی محتوایی با نظر متخصصان تأیید شد و پایایی آن نیز با آلفای کرونباخ، عملکرد مدیران مقدار، 0.94 و برای عملکرد دبیران مقدار، 0.95 به دست آمده است. دادهها با استفاده از تحلیل همبستگی و رگرسیون چندگانه مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشاندهنده آن بود که: الف- شرکت در کلاسهای کنکور رابطه ضعیفی با موفقیت در کنکور دارد؛ ب- وضعیت اجتماعی- خانوادگی و آموزشی دانشآموختگان با موفقیت آنان در آزمون وردی دانشگاهها رابطه دارند؛ ج- نتایج تحلیل رگرسیون نشان میدهد که به ترتیب، مدت زمان مطالعه، عملکرد تحصیلی دورههای ابتدایی و دبیرستان، درآمد خانواده، سبک مطالعه و وضعیت خانوادگی بیشترین تأثیر را برای موفقیت در آزمون وردی دانشگاهها دارند. [1]. Graduated group [2]. School leaders group [3]. Teachers group
خلاصه ماشینی:
داده ها با استفاده از تحليل همبستگي و رگرسيون چندگانه ، بررسي شد و نتايج نشان دهنده آن بود که : الف - شرکت در کلاس هاي کنکور رابطه ضعيفي با موفقيت در کنکور دارد؛ ب - وضعيت اجتماعي- خانوادگي و آموزشي دانش آموختگان با موفقيت آنان در آزمون وردي دانشگاه ها رابطه دارند؛ ج - نتايج تحليل رگرسيون نشان ميدهد که به ترتيب : مدت زمان مطالعه ، عملکرد تحصيلي دوره هاي ابتدايي و دبيرستان ، درآمد خانواده ، سبک مطالعه و وضعيت خانوادگي، بيشترين تأثير را براي موفقيت در آزمون وردي دانشگاه ها دارند.
براي موفقيت در آزمون ورودي دانشگاه ها آموزش هاي عمومي و پايه اهميت زيادي دارند، اما به طور مشخص کيفيت آموزشي دوره دبيرستان و به خصوص سال هاي منتهي به کنکور نقش بزرگ تري در موفقيت دانش - آموختگان دبيرستاني دارد.
مهدياني (١٣٦٧) در دانشگاه همدان نشان داده که کيفيت آموزشي دوره دبيرستان (ميانگين سال آخر دبيرستان ) از بهترين عوامل ارزيابي موفقيت دانش آموختگان در آزمون هاي دانشگاهي است (سليماني، ١٣٧٥).
در اين نوشته ، چهار متغير اثرگذار راهبردهاي يادگيري (سبک خواندن )، کيفيت مدرسه ، نقش آموزش پيش دبستاني و ميانگين نمره هاي دانش آموزان به عنوان ويژگيهاي تحصيلي تأثيرگذار بر موفقيت در کنکور بررسي ميشود.
New Jersey Professional Standards for Teachers and School Leaders متغير ملاک (موفقيت در آزمون ورودي دانشگاه ها) از چندين متغير پيش بين (ويژگي هاي اجتماعي و تحصيلي) از رگرسيون چندگانه خطي استفاده شده است .