چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی شیوهها و موانع ارائه بازخورد معلمان به دانشآموزان در برنامه ارزشیابی توصیفی بود. بدین منظور، 351 نفر از معلمان مقطع ابتدایی استان البرز در سال تحصیلی 93-92 به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم (نسبتی) انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته 42 گویهای بود که روایی محتوایی آن از سوی استادان باتجربه و بر اساس مدلهای نظری تأیید شد. ضریب اعتبار پرسشنامه نیز با آلفای کرونباخ 80/0 برآورد شد. نتایج پژوهش نشان داد که معلمان در برنامه ارزشیابی توصیفی از شیوههای ناکارآمدی در ارائه بازخورد به دانشآموزان استفاده میکنند. برخی از مهمترین شیوههای نادرست شناسایی شده در ارائه بازخورد عبارتاند از: رتبهبندی کردن دانشآموزان و بیان رتبههای آنها در جمع کلاسی، ارائه بازخوردهای نامناسب از لحاظ ساختار و محتوا، ارائه بازخوردهای رتبهگرا به جای بازخوردهای فرایندگرا و ارائه نکردن بازخوردهای انگیزشی و راهبردی مناسب در مقاطع پایین. در ارائه چنین بازخوردهایی عوامل و موانعی تأثیرگذار بوده است که در این بین میتوان به ناکارآمد بودن دورههای آموزشی برگزار شده، تراکم بالای دانشآموزان، پایین بودن سطح دانش معلمان در مورد بازخورد و در نهایت نگرش مثبت عمده معلمان نسبت به نظام ارزشیابی سنتی اشاره کرد. با توجه به چالشهای موجود راهکارهایی برای بهبود ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
در ارائه چنين بازخوردهايي عوامل و موانعي تأثيرگذار بوده است که در اين بين ميتوان به ناکارآمد بودن دوره هاي آموزشي برگزار شده ، تراکم بالاي دانش آموزان ، پايين بودن سطح دانش معلمان در مورد بازخورد و در نهايت نگرش مثبت عمده معلمان نسبت به نظام ارزشيابي سنتي اشاره کرد.
Hattie هدف کلي پژوهش حاضر اين بود که با بررسي شيوه هاي ارائه بازخوردهاي معلمان به دانش آموزان در نظام ارزشيابي توصيفي، موانع ارائه بازخورد اثربخش و کيفي، شناسايي و راهکارهايي براي بهبود فن بازخورد ارائه شود.
Dowden, Pittaway, Yost & McCarthy 5 .
علاوه بر اين ، نتايج برخي از پژوهش ها نشان داده است که تفاوت هاي قابل توجهي بين معلمان زن و مرد در ارائه بازخوردهاي حاصل از ارزشيابي وجود دارد؛ به طوري که معلمان زن در مقايسه با معلمان مرد، زمان بيشتري را براي ارائه بازخورد به دانش آموزان صرف ميکنند، از بازخوردهاي راهبردي بيشتري استفاده ميکنند، توجه و تمرکز خاصي بر روي محتواي بازخوردها دارند و سعي ميکنند بازخوردهاي اثربخش تري ارائه کنند (ايونز و وارينگ ٥، ٢٠١١، ١١٨).
نتايج نشان داد بين تعداد دانش آموزان فعلي کلاس ها با ارائه بازخوردهاي غيرمجاز، بازخوردهاي انگيزشي، بازخوردهاي راهبردي و بازخورد با توجه به عملکرد تحصيلي، همبستگي معني داري وجود ندارد (٠/٠٥ بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي شيوه ها و موانع ارائه بازخوردهاي معلمان به دانش آموزان در برنامه ارزشيابي توصيفي انجام شده است .
Feedback and self-regulated learning: a theoretical synthesis, Review of Educational Research.