چکیده:
هدف اصلی این تحقیق آسیبشناسی برگزاری آزمونهای الکترونیکی دانشگاه پیام نور است که به روش تحقیق توصیفی-پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق، همه کارکنان و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سال 1393 بوده است. از میان جامعه آماری مذکور به روش خوشهای و هدفمند 340 نفر از دانشجویان و 120 نفر از کارکنان مرتبط با برگزاری آزمونهای الکترونیکی انتخاب شدند. ابزار گرداوری دادهها، دو پرسشنامه محققساخته شامل گویههایی در مورد جنبههای مختلف آزمون الکترونیکی بود. دادهها با نرمافزار اس پی اس اس و با اعمال روشهای آماری تی تکگروهی و فریدمن، تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آسیبهای اجرای آزمون الکترونیکی از دیدگاه دانشجویان به ترتیب شامل؛ آموزش و راهنمایی دانشجویان، نگرش دانشجویان، محتوای آزمون، پاسخگویی مسئولان برگزاری، بازخورد سریع، دقیق و مفید، فضای فیزیکی اجرای آزمون، مسائل فنی سختافزاری و نرمافزاری است. همچنین از دیدگاه کارکنان، آسیبها به ترتیب شامل؛ فضای فیزیکی اجرای آزمون، سواد دیجیتالی دانشجویان، نگرش کارکنان، هزینههای اجرا، هماهنگی و برنامهریزی در اجرا، مسائل حقوقی، انگیزش کارکنان، مسائل فنی آزمون، بازخورد، آشنایی کارکنان با آزمون، نظارت بر اجرا و مسائل امنیتی بود.
خلاصه ماشینی:
استفاده از اين نوع از آزمون ها در سال هاي اخير افزايش يافته است ؛ طوري که در سال ١٣٩٣ براي دو ميليون نفر، آزمون الکترونيکي تقريبا در همه واحدهاي دانشگاه در سراسر کشور براي برخي از امتحانات و برخي از دانشجويان (در حد امکانات سخت افزاري و نرم افزاري هر مرکز) برگزار شد (خبرگزاري فارس و وب سايت دانشگاه پيام نور).
بنابر اين مسئله اساسي در پژوهش حاضر اين است که بعد از گذشت سه سال از برگزاري چنين آزمون هايي در واحدهاي سراسر کشور دانشگاه پيام نور، چه مشکلات و آسيب هايي در اين زمينه وجود دارد؟ بر اين اساس ، پرسش هاي زير قابل بررسي است : ١- مهم ترين آسيب هاي آزمون هاي الکترونيک دانشگاه پيام نور از ديدگاه دانشجويان چه هستند؟ ٢- مهم ترين آسيب هاي آزمون هاي الکترونيک دانشگاه پيام نور از ديدگاه کارکنان برگزاري آزمون ها چه هستند؟ مباني نظري آزمون الکترونيکي شامل آزمون هايي است که در آنها با استفاده از دستگاه هاي الکترونيک ، فعاليت ها، پاسخ ها، نمره ها و بازخوردهاي لازم فراگيران ، طراحي، ارائه ، ذخيره و گزارش مي شود (بتي و گريس ١، ٢٠٠٩؛ بنت ٢، ٢٠٠٣).
Brown, Bull, & Race 8.
براي بررسي سؤال دوم تحقيق يعني بررسي آسيب هاي آزمون الکترونيکي از ديدگاه کارکنان دانشگاه پيام نور از آزمون تي استيودنت تک نمونه اي استفاده شد که داده هاي آن در جدول (٢) ارائه شده است .
Technology- enhanced formative assessment: a research-based pedagogy for teaching science with classroom response technology.
Paper presented at the International Association for Educational Assessment Annual conference.
Journal of Technology, Learning, and Assessment, 4 (6).