چکیده:
هدف از پژوهش حاضر رواسازی مقیاس تعاملات همسالان در دانشآموزان شهر سمنان بود. بدین منظور 600 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به مقیاس تعاملات همسالان و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر پاسخ دادند. تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، همبستگی سؤال- نمره کل و تحلیل اعتبار برای بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس اجرا شد. همچنین از مدل پاسخ مدرج سیمجیما برای برازندگی دادهها و تحلیل استفاده شد. تحلیلهای آماری با نرمافزارهای SPSSV22، LISRELV8.80و Multilog انجام شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد این مقیاس از دو عامل اشباع شده و از شاخصهای برازش مناسبی برخوردار است. تعاملات همسالان با انگیزه تحصیلی (196/-)، پیشرفت تحصیلی (206/-)، غیبت از مدرسه (121/0) و نمره انضباط (231/-) رابطه معنیداری داشت (01/0p≤). اعتبار مقیاس تعاملات همسالان با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 85/0، قربانی 78/0 و برای خرده مقیاس قلدری 79/0 به دست آمد که همگی رضایتبخش بود. دادههای پاسخ سؤالها با مدل سیمجیما برازندگی مناسبی داشت و تابع آگاهی آزمون در دامنه 8/0- تا 1/2+ پیوستار ویژگی بود. یافتههای پژوهش بیانگر این است که نسخه فارسی مقیاس تعاملات همسالان در جامعه دانشآموزان مدرسههای ابتدایی از ویژگیهای روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و میتوان از آن بهعنوان ابزاری معتبر در پژوهشهای روانشناختی استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي پژوهش بيانگر اين است که نسخه فارسي مقياس تعاملات همسالان در جامعه دانش آموزان مدرسه هاي ابتدايي از ويژگيهاي روان سنجي قابل قبولي برخوردار است و ميتوان از آن به عنوان ابزاري معتبر در پژوهش هاي روان شناختي استفاده کرد.
پژوهش هاي اوليه براي سنجش تعاملات همسالان در مدرسه به معيار خود گزارش دهي تأکيد ميکردند و يا با مشاهده رفتارهاي دانش آموزان به تعاملات آنها پي ميبردند اما بعدها پژوهشگران بر اساس مباني نظري و ادبياتي که در اين زمينه وجود داشت ، پرسشنامه هايي تدوين کردند.
Petry, Maes & Vlaskamp 2 .
Rubin, Chen, Coplan, Buskirk & Wojslawowics 4 .
Nansel, Craig, Overpeck, Saluja & Ruan 4 .
Veenstra, Lindenberg, Oldehinkel, De Winter, Verhulst & Ormel 5 .
Haynie, Nansel, Eitel, Davis Crump, Saylor, Yu & Simmons-Morton 6 .
Varjas, Henrich & Meyers 6 .
Joreskog & Sorbom (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل (١) مدل نهايي مقياس تعاملات همسالان (قلدري و قرباني شدن ) روايي ابزار: براي محاسبه روايي مقياس تعاملات همسالان از اجراي هم زمان آن با پرسشنامه انگيزش تحصيلي هارتر، نمره انضباط ، غيبت از مدرسه و پيشرفت تحصيلي استفاده شد.
Baker, Rounds & Zevon جدول (٤) تحليل پاسخ هاي سؤال مقياس تعاملات همسالان (رجوع شود به تصویر صفحه) همان گونه که در جدول (٤) مشاهده ميشود، پارامتر تميز بيشتر سؤال ها مناسب است .
Bully/victim problems in middle school children: Stability, self-perceived competence, peer perceptions, and peer acceptance.
School bullies, victims, and aggressive victims: Factors relating top group affiliation and victimization in early adolescence.