چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی پایایی، روایی و تحلیل عاملی مقیاس درگیری تحصیلی بود. به این منظور 450 نفر از دانشآموزان (225 دختر و 225 پسر) شهر کرج به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه درگیری تحصیلی پاسخ دادند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش مؤلفههای اصلی، علاوه بر عامل کلی درگیری تحصیلی، سه عامل (درگیری رفتاری، شناختی و عاطفی) را برای پرسشنامه درگیری تحصیلی تأیید کرد. ضریب آلفای کرونباخ در زیرمقیاسها بین 67/0 تا 78/0 به دست آمد که نشاندهنده همسانی درونی قابل قبول پرسشنامه است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با دادهها دارد و همه شاخصهای نیکویی برازش، الگو را تأیید میکنند. یافتههای تحلیل عاملی، مشابه تحقیقات انجام شده در فرهنگ اصلی بوده و ضرایب پایایی و روایی نیز به نتایج پیشین نزدیک است؛ بنابراین با توجه به خصوصیات روانسنجی مطلوب، این پرسشنامه ابزار مناسبی برای تعیین درگیری تحصیلی دانشآموزان است.
خلاصه ماشینی:
به اين منظور ٤٥٠ نفر از دانش آموزان (٢٢٥ دختر و ٢٢٥ پسر) شهر کرج به روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي چندمرحله اي انتخاب شدند و به پرسشنامه درگيري تحصيلي پاسخ دادند.
يافته هاي تحليل عاملي مشابه تحقيقات انجام شده در فرهنگ اصلي و ضرايب پايايي و روايي نيز به نتايج پيشين نزديک است ؛ بنابراين با توجه به خصوصيات روان سنجي مطلوب ، اين پرسشنامه ابزار مناسبي براي تعيين درگيري تحصيلي دانش آموزان است .
com ** دانشجوي دکتري روان شناسي تربيتي دانشگاه شهيد مدني تبريز *** دانش آموخته ارشد روان شناسي تربيتي دانشگاه خوارزمي مقدمه ادبيات پژوهشي نشان ميدهد مفهوم درگيري در مدرسه ، پيش بيني کنترل ضروري براي بازده هاي تحصيلي و پيشگيري کننده ترک تحصيل است (کيندرمن ١، ٢٠٠٧).
Newmann, Wehlage, & Lamborn 5.
Bandura, Barbaranelli, Caprar, & Pastorellie 6.
Appleton, Christenson & Furlong 8.
بر اين اساس ، هدف اين مطالعه ، ارائه و معرفي مقياس درگيري تحصيلي همراه با گزارش نتايج روايي عاملي و پايايي آن در دانش آموزان است .
ابزار پژوهش مقياس درگيري تحصيلي دانش آموز: در اين پژوهش به بررسي شاخص هاي روان سنجي و هنجاريابي پرسشنامه سنجش درگيري تحصيلي دانش آموزان پرداخته شده است .
1. Wang, Willett & Eccles 2.
اين دو عامل نشان دهنده کفايت نمونه گيري محتوايي مقياس و کفايت ماتريس همبستگي گويه هاي مقياس درگيري تحصيلي براي تحليل عامل است .
Motivation in the classroom: Reciprocal effect of teacher behavior and student engagement across the school year.
), First International Congress of Student Engagement at School: Perspectives from psychology and education (pp.