چکیده:
این تحقیق باهدف ارزیابی عملکرد دانشگاههای نظامی مبتنی بر چهارچوب تعالی و بالندگی سازمانی صورت پذیرفته است. این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات توسعهای- کاربردی و ازنظر روش، توصیفی- پیمایشی است. دادههای لازم با استفاده از پرسشنامه محققساخته جمعآوری و با استفاده از آزمون T تک نمونهای و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شده است. جامعه آماری تحقیق تعداد 125 نفر از دانشجویان، مدیران و فرماندهان هستند که با روش نمونهگیری غیر احتمالی هدفمند غیر نسبتی در دسترس، انتخاب شدند. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که عملکرد کلی دانشگاههای نظامی با میانگین 7296/2 و همچنین وضعیت حوزه توانمندسازها و نتایج با میانگینهای 7080/2 و 7512/2 با وضعیت مطلوب فاصله دارند و بین دو حوزه این نظام؛ حوزه توانمندسازها و نتایج، همبستگی مثبت برابر با 425/. وجود دارد. لذا با توجه به همبستگی مثبت بین حوزه توانمندسازها و نتایج، میتوان انتظار داشت با اصلاح و بهبود حوزه توانمندسازها، حوزه نتایج بهمرور بهبود یابد.
خلاصه ماشینی:
دانشگاه ها نيز از اين قاعده مستثنا نيستند و به دليل رقابت شديدي که بين دانشگاه ها در تأمين منابع و جذب دانشجو به وجود آمده است ، دانشگاه ها در کشورهاي مختلف ديگر آن ثبات گذشته را ندارند (آزما٢٠١٠،٣: ٥٤٠٨) و همانند ساير سازمان هاي بخش خصوصي و عمومي براي پشتيباني از اهداف خود (توليد و انتقال دانش ) به ارزيابي عملکرد و گزارش دهي نياز دارند (دل سوردو٤ و همکاران ، ٢٠١٢: ٤٧٩٣).
در همين راستا دانشگاه ها همگام با ساير سازمان ها سعي کرده اند در مقاطع زماني مختلف از مدل هاي ارزيابي عملکرد نسل هاي مختلف استفاده کنند (پاکزاد، خالدي و تيموري، ١٣٩١: ٧٣) ازاين رو در سال هاي اخير روش ها و مدل هاي متفاوتي با رويکردهاي مختلف و متنوع براي ارزيابي عملکرد دانشگاه ها شکل گرفته است که دامنه آنها از رويکردهاي ارزيابي دروني و خودارزيابي شروع شده و به ارزيابيهاي برون سازماني يا اعتبارسنجي و حتي ارزيابي ملي و بين المللي براي مقايسه وضعيت علمي دانشگاه هاي مختلف در سطح ملي و جهاني با عنوان " رتبه بندي دانشگاه ها" توسعه پيداکرده است (احمدي، عين الهي و اکبري، ١٣٩٢: ١٠).
ازجمله پژوهش هاي انجام شده در اين حوزه ميتوان به پژوهشي با عنوان نياز به تعليم و آموزش استفاده از مدل هاي تعالي سازماني به منظور ارزيابي بهبود مديريت کيفيت در مؤسسات آموزش عالي" اشاره کرد که در شش مؤسسه آموزشي در انگليس صورت گرفت .