چکیده:
زمینه : سنجش خلاقیت امروزه به عنوان یکی از مهارت های ورودی دانش آموزان در بسیاری از مقاصد آموزشی بکار می رود. منتقدان آزمون های خلاقیت ادعا می کنند می توان با تمرین های ویژه نمره آزمون را ارتقا داد، اما شواهد کمی برای اثبات این نکته وجود دارد. هدف: بررسی تاثیر آموزش مولفه های آزمون خلاقیت بر اعتبار آن بود. روش : روش این پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون بود. جامعه آماری شامل بر دانش آموزان دختر سال ششم منطقه 5 تهران بود که در یک مدرسه به شیوه نمونه گیری تصادفی از نوع در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش آزمون تفکر خلاق – تصویری تورنس بود. یافته های: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که انجام تمرین مهارت های ویژه سبب نشد نمرات دریافتی تست خلاقیت تورنس نسبت به گروهی که آموزش های عمومی مهارت خلاقیت را گذراندند و یا هیچ آموزشی ندیدند بهبود یابد. نتیجه گیری: آموزش فرد با مولفه های سنجش خلاقیت سبب بهبود نمرات وی نمی شود.
Bakground: Creativity tests are used in determining students' eligibility for educational opportunities. Critics of creativity tests claim that scores on these tests can be improved with specific training on the scoring components of the tests. No empirical evidence supporting this claim founded.
Aim: This study was conducted with the aim of investigating the susceptibility of creative tests on training.
Method: The design of the study was semi – experimental with pre and posttest. Primary students of 6th grade in Tehran were selected using available random sampling. Data gathering instrument was Torrance Test of Creative Thinking-Figural.
Findings: Results showed that that training on the criteria of the TTCT did not improve
scores more than general creativity skills training or no training at all.
Conclusion: Training on the scoring components of TTCT test would not allow a student to double his score on the test.
خلاصه ماشینی:
ساير(٢٠١٢) در يک مطالعه بيان داشت افرادي که به لوگوي شرکت اپل ٥ نگاه مي کردند بيش از افرادي که به لوگوي آي بي ام نگاه مي کردند قادر بودند تعداد بيشتري از استفاده - هاي غير عادي براي وسيله عادي فکر کنند (فيتزسيمونز و همکاران ٦، ٢٠٠٨)؛ لذا تحقيقي در دانشگاه واترلو٧ به بررسي اين موضوع پرداخته که آيا تماس با برخي از لوگو ها باعث مي شود رفتار مشتريان تحت تاثير قرار گيرد يا خير.
TTCT( Torrance Test of Creative Thinking ) 3 .
Sawyer, Baer, Kaufman, Plucker, Renzulli 5 .
بيشتر پژوهش ها در زمينه خلاقيت ، علاوه بر مطالعه ويژگي هاي افراد خلاق به دنبال سؤالاتي از قبيل اينکه آيا خلاقيت را ميتوان آموزش داد ( حسيني، ١٣٨٥؛ شريفي و داوري، ١٣٨٨ ؛ لجت ١، ٢٠١٧) و در صورتي که پاسخ مثبت است اين سوال پيش مي آيد که چگونه و ديگر اينکه آيا خلاقيت را مي توان اندازه گيري کرد و چنانچه باز هم پاسخ مثبت باشد سوال بعدي اين است که چگونه ميتوان خلاقيت را اندازه گيري کرد(غلامي توران پشتي و کريم زاده ، ١٣٩٠؛ کيافر و اصغري نکاح ، ١٣٩٣).
اما محقق در صدد آن بود تا تأثير پذيري ابزارهاي سنجش را با آموزش مولفه هاي آنها بررسي کند که در اين مطالعه آزمون خلاقيت تورنس انتخاب شد.
I. Effect of the Torrance Creative Thinking Test on Heart Rate Signal Features.