چکیده:
زمینه: تحقیقات بیانگر آن است که ویژگی های فردی و شخصیتی کارآفرینی یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده بر رفتارکارآفرینی می باشند ویژگی هایی مانند ریسک پذیری، استقلال طلبی، خلاقیت و نوآوری، تحمل ابهام، سلامت فکری، عملگرایی و غیره. هدف: این پژوهش با هدف تحلیل ویژگی های شخصیتی کارآفرینی دانش آموزان دوره اول آموزش متوسطه استان کردستان اجرا شده است. روش: به منظور بررسی و آزمون سوالات پژوهش از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده است و داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش دانش آموزان دوره اول آموزش متوسطه استان کردستان و نمونه آماری مطابق با فرمول کوکران 364 نفر برآورد گردیده است. یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان از آن دارد که در بین ویژگی های هشت گانه شخصیتی کارآفرینی بیشترین موافقت مربوط به عملگرایی با 58/ 2 و کمترین موافقت از نظر دانش آموزان مربوط به کانون کنترل با 35/ 2 بوده است. نتایج تحلیل عاملی بیانگر آن است که عملگرایی و نیاز به موفقیت بیشترین بار عامل و کانون کنترل و رویاپردازی کمترین بارعاملی را به خود اختصاص داده اند. نتیجه گیری: میانگین نمره کارآفرینی در هر یک از ابعاد هشت گانه نشان از آن دارد که دانش آموزان از نظر ویژگی های فردی و شخصیتی کارآفرینی در وضعیت بسیار مناسبی قرار ندارند.
Background: Studies indicate that individual characteristics and personality determinants of entrepreneurship is one of the most important are the characteristics such as risk taking, independence, creativity and innovation, tolerance of ambiguity, mental health, pragmatism and so on.
Objective: This study aimed to analyze the characteristics of entrepreneurship students in secondary education has been implemented in Kurdistan.
Methods: To study and exam study questions descriptive method was used and data were collected through questionnaires. The population studied in this research students in secondary education in Kurdistan and the sample according to the sample of 364 people has been estimated.
خلاصه ماشینی:
تحليل ويژگي هاي شخصيتي کارآفريني در بين دانش آموزان دوره اول آموزش متوسطه استان کردستان 1* حسين عبداللهي 2 جواد آقامحمدي 3 عباس عباس پور 4 علي دلاور چکيده زمينه : تحقيقات بيانگر آن است که ويژگي هاي فردي و شخصيتي کارآفريني يکي از مهم ترين عوامل تعيين کننده بر رفتارکارآفريني هستند ويژگي هايي مانند ريسک پذيري، استقلال طلبي، خلاقيت و نوآوري، تحمل ابهام ، سلامت فکري، عملگرايي و غيره .
هدف : اين پژوهش با هدف تعيين ويژگي هاي شخصيتي کارآفريني دانش آموزان دوره اول آموزش متوسطه استان کردستان اجرا شده است .
عليرغم ريشه دار بودن فرهنگ کارآفريني در فرهنگ ملي و اسلامي (٣٩ و ٤٠ سوره نجم ؛ ٦١ سوره هود) و تأکيدهاي که در اسناد بالادستي در برنامه ششم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي و سند تحول بنيادين آموزش و پرورش (راهکار ٦-١، ٥- ٥، ٥-٦، ٥- ١٨ و ٣- ٢١) و برنامه درسي ملي وجود دارد، متاسفانه هنوز موضوع کارآفريني و اهميت آن در خط مشي هاي اجرايي دولت انعکاس مناسبي نيافته است و اين مسأله در نظام آموزشي به ويژه در مدارس ما به اذعان سياست گذاران و تحقيقات متعددي که صورت گرفته است از جايگاه مناسبي برخوردار نيست (مرادي و ديگران ، ١٣٨٧؛ يعقوبي نجف آبادي، ١٣٨٩؛ جعفري مقدم و فخارزاده ، ١٣٩٠؛ خسرواني فر و ستوده ، ١٣٩٢؛ احمدي و فضائلي فر، ١٣٩٢؛ عابديني بتريک و عقيلي، ١٣٩٢؛ محمدي زاده ، ١٣٩٢؛ عبدالخالي، ١٣٩٤ و امين بيدختي و قاسمي، ١٣٩٢).