چکیده:
زمینه : تربیت پیچیدهترین حوزه فعالیت بشری است،که تحول و توفیق در آن دغدغه همیشگی تاریخ بشربوده و هست.برای موفقیت دراین مسیربایدبه بخشها و عوامل مختلف موثردرآن اهتمام داشته باشیم.خلاقیت، از ویژگیهای برجسته انسانی ودرزمره مباحث محوری تعلیم وتربیت است. هدف : پژوهش حاضرقصدداشت تابامراجعه به بخشی ازمنابع اندیشه اسلامی،به استنباط ،توصیف، وتبیین مفهوم خلاقیت ودلالتهای تربیتی آن بپردازد . روش : روش تحقیق دراین پژوهش« توصیفی تحلیلی )تفسیری(»است. ابتدانگاهی به معناومفهوم خلاقیت شده،وسپس با«توصیف و تحلیل»آن دراندیشه اسلامی، استلزامات تربیتی آن استنباط وارائه گردیده است. یافتهها :نتایج تحقیق از فضیلت،اهمیت،وضرورت توجه به خلاقیت رادرزندگی وشبکه پرورش وآموزش حکایت دارد.انسان ازخالق خودجدایی نداشته وهرکنش اوبه نوعی حرکت درتضعیف یاتقویت این اتصال است. خلاقیت،چه درساحت اندیشه وچه درقلمروعمل،امری وجودی است که انسان را،درهرلحظه وبه گونهای خاص،درپیوندطولی وعرضی باکل عناصرهستی نگه میدارد.انواع ابزارمعرفتی که دراین فرایند دخالت دارند،دارای تفاوتهاومراتبی هستند،ودخالت هرشکل ازمنابع وابزارهای شناختی اثرخاص خودرادر تشکیل وتداوم خلاقیت بجامیگذارد.بهعلاوه،ظهور ،اعتبار،واثرگذاری حقیقی خلاقیت منوط به آنست که هماهنگ بااصول وارزشهای الهی حاکم برگیتی باشد. نتیجهگیری :اگر جایگاه خلاقیت رابه خوبی دریابیم،میفهمیم که تبیین وتقویت حضور آن درصحنه تربیت مطلوب وزندگی معقول اجتنابناپذیراست.روانشناسی،اندیشه اسلامی وهرحوزه علمی ومعرفتی به اشکال مختلف براین نیاز اصرارمیورزند واهمیت آن رادر تعالی وشکوفایی مادی ومعنوی انسان متذکرشدهاند .
Investing the concept of creativity and its educational implications in the Islamic thought
: abstract
Context : Education is the most complicated domain of human's activities throughout history and in which transformation and achievement has been perpetual concerns . To succeed in this path, we must look at the effective, different sectors and factors of it. Creativity is, one of the prominent human features and is among the central issues of education.
Aim : The present study asked to refer to the sources of Islamic thought, and then to conclude, describe, explain the concept of creativity and its educational implications .
Methods: The research method in this study is "descriptive , analytical (interpretive). First, it looks at the meaning and concept of creativity. And by describing and analyzing it in Islamic thought , it infers its educational implications.
Results: The results indicate virtue, importance and necessity of creativity, and significance of attention to it in education and training network . Man is not separate of his Creator , and each of his action is a kind of move strengthening and weakening the connection .Creativity is , whether within the area of thought or of action, is an existential topic , and it keeps man , in every moment and in a special way, to a longitudinal, lateral relationship to the whole universe . All kinds of cognition involved in this process has differences and levels, and any form of cognitive resources, tools has its peculiar effect in introducing and maintaining creativity . Moreover ,the real appearance, reliability, impact of creativity requires its coordination with the divine principles and values governing the universe .
Conclusion : Understanding creativity into a good position, we will find out clarification and strength of its presence in the reasonable life and the good education . Psychology, Islamic thought and every field of science and knowledge, in various forms, insist on the need ,and remind its significance in the spiritual, material excellence and cultivation of human .
خلاصه ماشینی:
انديشه اسلامي، جلوه اي از حقيقت ، و ميدان تکاپوي نظري و عملي انسان خدايي است بر مدار تحقيق و تبليغ وحدت هستي که در مراتب و شئونات مختلف عالم و آدم نشو و نما دارد.
تشريح خلاقيت در انديشه اسلامي، ناگزير از بيان بعد وجود شناختي و ماوراء طبيعي آن است ؛ رجوع به صفات الهي (بويژه آفرينندگي) و بررسي چگونگي ارتباط آنها با ويژگي هاي انساني(به طورخاص ، خلاقيت ).
نگاه اسلامي، کنش ها و فعليت هاي موجودات را، در حيطه هستي و تحت اراده و سنن الهي قلمداد مي کند و خلاقيت و تمام افعال و صفات انسان و طبيعت را در ارتباط با خالق هستي و عالم ماوراءطبيعت تعريف و تفسير مينمايد.
نظام احسن : براي فلسفه و فيلسوفان و متفکران اسلامي و غيراسلامي، و شرقي و غربي هميشه اين پرسش مطرح بوده که آيا شبکه موجودعالم ،"نظام احسن " را تشکيل مي دهد؟ آيا «اين نظام » نيکوترين نظام ممکن است يا اينکه نظامي احسن از اين نظام را مي توانيم تصورکنيم ؟ علل وزمينه هاي فلسفي-کلامي چندي اين چالش و موضوع سوال برانگيز را به وجود مي آورد، مثل "مساله شرور در عالم خلقت ، تبيين نظام اخلاقي کارآمد در سطح زندگي انساني، علم باري تعالي نسبت به موجودات ، حکمت و غايتمندي افعال الهي، توضيح تعامل سازنده عوامل و مراتب گوناگون هستي".
Islamic Philosophy of Education; International journal of humanistic and social science, Vol. 2, N.