چکیده:
هویت یکی از ابتدایی ترین نیازهای بشری است. انسان ها به محض شناخت خود به طور مستقیم در مواجهه با این موضوع قرار می گیرند؛ اما نکته حائز توجه، تاثیرات وضعیت محیطی بر تغییرات هویتی است، مولفههای جمعی و فردی بر شکل گیری هویت نقش ویژه ای دارند. رسانه ها امروزه بیش از پیش نقش پررنگی پیدا کرده اند، امروز رسانه ها نقش بارزی در تشکیل «ما» در جوامع دارند. پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش رسانه های مجازی در گرایش به هویت های جمعی و انسجام اجتماعی انجام شده است. این مقاله می کوشد تا به استناد یک پژوهش جامع ملی به این سوال اصلی تحقیق یعنی بررسی دقیق تاثیرات استفاده از رسانه های مجازی بر هویت ملی پاسخ دهد و تغییرات بررسی شود؛ روش پژوهش پیمایشی بوده و پرسشنامه ها در سطح 31 استان کشور توزیع شده اند. براساس پژوهش حاضر دسترسی به اینترنت رابطه مستقیم با سطح هویت ملی در فرد دارد، میزان استفاده از اینترنت نیز نشان می دهد که هرچه دسترسی به اینترنت افزایش می یابد مولفه های هویت ملی در فرد ضعیف تر می شوند، داشتن ایمیل یا وبلاگ شخصی و میزان استفاده از شبکه های مجازی نیز دو عامل دیگری هستند که مورد مطالعه قرار گرفته اند، بنابراین بین میزان استفاده از رسانه های مجازی و هویت ملی رابطه تاثیرگذار وجدی وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
" نتایج توصیفی دومتغیره جدول ٣نشان میدهدکـه ٨٩/٢درصـدپاسـخگویانی کـه دسترسی به اینترنت دارند؛گرایش بالایی(زیادویاخیلیزیاد)نسبت بـه هویـت ملـی داشته اندواین درحالی است که ٩٥/٢درصدپاسـخگویانی کـه بـه اینترنـت دسترسـی ندارند،گرایش «زیادویاخیلیزیاد"به هویت ملی داشته اند.
درمجموع ،٨٤/٦درصدازپاسخگویانی که بیان داشته اندبه مدت «شـش سـال ویـا بیشتر"است که ازاینترنت استفاده میکننـدگـرایش «بـالایی"نسـبت بـه هویـت ملـی داشته اندومابقی پاسخگویان (١٥/٣درصد)گرایش «متوسط وروبه پایینی "دارند؛امـا کسانی که مدت استفاده خودرا«سه سال ویاکمتر"ازآن بیان کرده اند،٩١درصدشـان گرایش «بالا"و٨/٩درصدنیزگـرایش «پـایین تـری"داشـته انـد؛بنـابراین مقایسـه بـین درصدهای ذکرشده نشان میدهد،کسانی که مدت استفاده آنهـاازاینترنـت «پـایین تـر" است ،گرایش «بیشتری "نسبت به هویت ملی دارند.
جدول شماره ٨: به چه میزان از وبلاگ شخصی استفاده میکنید؟ ( به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره ٩: نتایج سنجش رابطه میزان استفاده از وبلاگ شخصی و گرایش به هویت ملی ( به تصویر صفحه مراجعه شود) استفاده ازوبلاگ شخصی به عنوان یکیدیگـرازامکانـات اینترنـت ،زمینـه ی رشـد شهروندـخبرنگاررافراهم کرده است ؛بنابراین ،باتوجه به این خدمت میتوان گفـت استفاده ازاین خدمت درفضای مجازی میتواندباعث ایجادفضای نگرشی وگرایشـی جدیدی درحوزه هایمختلف به خصوص هویت ملی باشد.
نتایج سنجش رابطه میزان استفاده از رسانه مجازی و گرایش به هویت ملی میزان استفاده ازرسانه مجازی میتواندهویت ملی راتحت تأثیرقراردهد؛بنابراین ،در جدول ١٤نتایج حاصل ازسنجش رابطه این دومتغیرمنعکس شده است .
جهت رابطه باتوجه به ضریب گاما،منفی ومعکوس است بدین معنـاکـه استفاده «بیشتر"پاسخگویان ازاین رسانه باعث «کاهش "گرایش آنهانسـبت بـه هویـت ملی شده است وبرعکس پاسخگویانی که «کمتر"ازاین رسانه استفاده کرده اند،گرایش «بیشتری "نسبت به هویت ملی داشته اند."