چکیده:
پژوهش حاضر به منظور تدوین یک برنامه روانی- آموزشی برای زوجین متعارض و اثربخشی آن در کاهش سبک مقابلهای ناکارآمد و احتمال وقوع طلاق انجام شد. بر اساس مهارتهای ارتباطی ستیر یک برنامه روانی- آموزشی تدوین شد که به روش گروه متمرکز، روایی محتوایی آن مطلوب بود. در یک طرح آزمایش پیشآزمون- پسآزمون و یک پیگیری 2 ماهه، اثربخشی آن بررسی شد. 32 شرکت کننده (16 زوج متعارض) در آستانه طلاق، از بین مراجعهکنندگان به شورای حل اختلاف در شهر کرج به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی و مساوی در گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. خط پایۀ همه شرکتکنندگان در شیوۀ مقابله با تعارض و احتمال وقوع طلاق اندازهگیری شد. مداخلات روانی- آموزشی در 10 جلسه زوجدرمانی برای گروه آزمایش اجرا گردید و همه شرکتکنندگان در پسآزمون و پیگیری ارزیابی شدند و دادهها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیریمکرر تحلیل شدند. نتایج نشان داد که استفاده از سبک ناکارآمد مقابله با تعارض و احتمال طلاق در زوجین شرکتکننده در برنامۀ روانی- آموزشی به طور معناداری پایینتر از گروه کنترل بود (P< 0.01). همچنین این تغییرات در مرحلۀ پیگیری مشاهده شد.نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد میکند که برنامۀ روانی- آموزشی مبتنی بر الگوی ستیر یک روش زوج درمانی مناسب برای کاهش سبک ناکارآمد مقابله با تعارض و احتمال وقوع طلاق در متقاضی طلاق و زوجین متعارض میباشد.
Present research، aimed to develop a psycho-educational for conflicting couples and it،s effectiveness on reducing inefficient coping strategy and divorce probability. A psycho-educational package was developed based on Satir،s communication skills، that using focus groups، content validity was desirable. It،s effectiveness was studied in an experimental design of pretest- posttest and follow- up after 2 mouths. 32 participants (16 couples) purposeful sampling were selected thorough conflicting and divorcing couples referring to Dispute Resolution Council in karaj and equally assigned in experimental and control groups. Baseline of coping strategy and divorce probability all participants were measured. Psycho-educational interventions treat on experimental group in 10 couple therapy sessions and coping strategy and divorce probability of all participants were measured in posttest and follow-up and data were analyzed using repeated measurement. Results indicated that use of inefficient coping strategy and divorce probability significantly decreased in participants in psycho-educational sessions compared to the control group (P<0.01). Also these changes observed in follow up. The results of research provide some evidence to suggest that psycho-educational package based on Satir،s model is an appropriate couple therapy intervention for reducing inefficient coping strategy and divorce probability for divorce applicants and conflicting couples.
خلاصه ماشینی:
"خلاصه نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر برای تعیین تأثیر برنامۀ روانی- آموزشی مبتنی بر الگوی ستیر در کاهش سبک متخاصم مجموع میانگین سطح مجذور اثر df F مجذورات مجذورات معناداری اتا بین آزمودنی (گروه ) ٣٤١/٤٧ ١ ٣٤١/٤٧ ١٧٦/٩٢ ٠/٠٠١ ٠/٦٢ خطای بین آزمودنی (گروه ) ٥٨/١٢ ٣٠ ١/٩٣ درون آزمودنی (زمان ) ٥٧٢/١١ ١/٥٣ ٣٧٥/٩٢ ٢٠/٧٦ ٠/٠٠١ ٠/٥٩ درون آزمودنی(زمان ×گروه ) ٣١٩/٣٢ ٣/١٦ ١٠١/٠٥ ٥٨/٤١ ٠/٠٠١ ٠/٥١ خطای درون آزمودنی ١٢٠/١٩ ٦٩/٢٧ ١/٧٣ نتایج جدول ٦، نشان میدهد که در سه مرحله ارزیابی در مؤلفۀ سبک متخاصم تفاوت معنیداری بین گروه آزمایش و کنترل وجود دارد.
خلاصه نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر برای تعیین تأثیر برنامۀ روانی- آموزشی مبتنی بر الگوی ستیر در کاهش سبک هیجانی اثر مجموع df میانگین F سطح مجذور مجذورات مجذورات معناداری اتا بین آزمودنی (گروه ) ١٩٠/٨٩ ١ ١٩٠/٨٩ ٣٥/٨١ ٠/٠٠١ ٠/٥٧ خطای بین آزمودنی (گروه ) ١٦٠ ٣٠ 5/33 درون آزمودنی (زمان ) ٦٦٥/٧١ ١/٩١ ٥٠٨/١٧ ٣٤٨/٥٣ ٠/٠٠١ ٠/٥٠ درون آزمودنی(زمان ×گروه ) ٣٣٩/٥٦ ٣/٦١ ٩٤/٠٦ ٩٥/٠١ ٠/٠٠١ ٠/٤٦ خطای درون آزمودنی 0/99 101/55 68 نتایج مندرج در جدول ٧، نشان میدهد که در سه مرحله ارزیابی در مؤلفۀ سبک هیجانی تفاوت معنیداری بین گروه آزمایش و کنترل وجود دارد.
''Communication styles and Marital Satisfaction in Israeli and American Couples'', Journal of family Violence.
''Marital Communication, Adjustment and Perceptual Differences between Happy and Counseling Couples'', In the American Journal of family therapy, 12(2): 26-36."