چکیده:
هدف از این مقاله، نیازسنجی برنامه آموزشی بر اساس سبک زندگی اسلامی−ایرانی مقطع متوسطه است. روش تحقیق توصیفی−پیمایشی و جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه ناحیههای چهارگانه شهر کرج است که در سال تحصیلی 93−94 مشغول به تحصیل بودهاند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از تعداد 28194 نفر کل جامعه آماری و براساس فرمول کوکران 379 نفر مطالعه شدند. شیوه گردآوری اطلاعات، مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه محقق ساخته حاوی 70 سوال بسته پاسخ از طیف لیکرت بود. جهت تایید روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و از نظر اساتید مجرب استفاده شد که سرانجام پس از اصلاح و تایید روایی، برای کسب پایایی، پرسشنامه میان 30 نفر از دانشآموزان در دسترس توزیع شد و ضریب آلفای کرونباخ آن برابر 751/ 0 به دست آمد.
در تجزیه و تحلیل دادهها با بهرهگیری از نرمافزار spssدر سطح آمار توصیفی از شاخصهای فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون t تک نمونهای استفاده شد. در این مقاله چهار بعد شامل مهارتهای زندگی، بهداشت و ایمنی، فرهنگ و هنر، دینی و مذهبی بررسی شد. یافتهها نشان میدهد، به جز بعد مهارتهای زندگی میان وضعیت موجود و مطلوب برنامه آموزشی در ابعاد دینی و مذهبی، بهداشت و ایمنی و فرهنگ و هنر تعادل برقرار نیست و به برنامه آموزشی نیاز وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
بنابراین، برای تعیین میزان اهمیت برنامه آموزشی و اینکه چه برنامههایی باعث انعکاس دانش جدید میشود باید به نیازسنجی برنامههای آموزشی در این دوره پرداخت؛ چراکه مدرسه بهعنوان مرکز آموزش و پرورش بعد از خانواده کانونی مهم است که ارزشها، الگوها و هنجارها را در ذهن دانشآموزان شکل میدهد.
بنابراین در پاسخ به سؤال تحقیق باید گفت که بین وضعیت موجود و مطلوب برنامه آموزشی مقطع متوسطه از نظر دین و مذهب براساس سبک زندگی اسلامی−ایرانی تعادل برقرار نیست و وضعیت خوبی ندارد و نیاز به آموزش در این بعد وجود دارد.
بنابراین در پاسخ به سؤال تحقیق باید گفت که بین وضعیت موجود و مطلوب برنامه آموزشی مقطع متوسطه از نظر فرهنگ و هنر براساس سبک زندگی اسلامی−ایرانی تعادل برقرار نیست و وضعیت خوبی ندارد.
بنابراین، در پاسخ به سؤال تحقیق باید گفت که بین وضعیت موجود و مطلوب برنامه آموزشی مقطع متوسطه از نظر بهداشت و ایمنی براساس سبک زندگی اسلامی−ایرانی تعادل برقرار نیست و وضعیت خوبی ندارد و نیاز به آموزش در این بعد وجود دارد.
بنابراین در پاسخ به سؤال تحقیق باید گفت که بین وضعیت موجود و مطلوب برنامه آموزشی مقطع متوسطه از نظر مهارتهای زندگی براساس سبک زندگی اسلامی−ایرانی تفاوتی وجود ندارد و از سطح خوبی برخوردار است و نیاز به آموزش در این بعد احساس نمیشود.