چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه ی تاثیر روش های تدریس مبتنی بر ساخت و سازگرایی و روش سنتی بر پیشرفت تحصیلی در درس ریاضیات (1) دانش آموزان پسر سال اول متوسطه می باشد. روش تحقیق در این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون است. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان پسر سال اول متوسطه شهرستان باغملک در سال 87-86 می باشد، که تعداد 50 نفر از آنها (دو کلاس) با استفاده از روش نمونه گیری خوشه یی چند مرحله یی انتخاب گردیدند. ابزار به کار رفته در این پژوهش شامل آزمون محقق ساخته ی پیشرفت تحصیلی ریاضی براساس مطالب درس ریاضیات (1) و آزمون هوشی ریون می باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی به همراه آزمون t گروههای مستقل و تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) استفاده گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که پیشرفت تحصیلی ریاضی گروه آزمایشی که با شیوه ی ساخت و سازگرایی آموزش دیده بودند، نسبت به گروه گواه که به روش سنتی آموزش داده شدند، بیشتر بوده و تفاوت بین میانگین های آنها از نظر آماری معنی دار است. همچنین در 4 خرده مقیاس مهارت های ریاضی (مدل سازی، فرضیه سازی، استدلال و حل مسئله) دانش آموزان گروه آزمایش پیشرفت بهتری داشتند. در ضمن متغیر هوش دانش آموزان نیز کنترل گردید.
خلاصه ماشینی:
"بر همین اساس، پژوهش حاضر درصدد بررسی این مسأله است که آیا روش تدریس مبتنی بر ساخت و سازگرایی در مقایسه با روش آموزش سنتی ریاضیات باعث پیشرفت تحصیلی بیشتری در دانشآموزان میشود؟ و آیا این روش تدریس بر تقویت مهارتهای ریاضی دانشآموزان اثر میگذارد؟ پیشینهی تحقیق نظریهی تدریس ساخت و سازگرا چیست؟ به گفتهی کیم 5 (2005)، «سه تفـاوت اساسی -Modelling -Hypothesis Making -Reasoning -Problem Solving -Kim بین تدریس ساخت و سازگرا و دیگر روشها وجود دارد.
نتیجهی تحلیل واریانس چند متغیری بر روی نمرههای خرده مقیاسهای مهارتهای ریاضی دانشآموزان در گروههای آزمایشی و گواه نام متغیر مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات F سطح معنیداری دانش و مهارتهای موضوعی 93/11 1 93/11 14/1 292/0 مدل سازی 25/97 1 25/97 90/43 001/0 فرضیه سازی 12/86 1 12/86 82/24 001/0 استدلال 36/80 1 36/80 32/26 001/0 حل مسئله 47/19 1 47/19 04/13 001/0 همان طور که در جدول 5 مشاهده میشود نتیجهی تحلیل واریانس چند متغیری بر روی -Pillais -Wilks -Hotelling -Roy,s Largest Root نمرههای خرده مقیاسهای مهارتهای ریاضی دانشآموزان در گروههای آزمایش و گواه نشان میدهد که: 1- بین میانگین نمرههای دانشآموزانی که به روش تدریس مبتنی بر ساخت و سازگرایی آموزش دیدهاند و دانشآموزانی که به روش سنتی آموزش داده شدند، از نظر دانش و مهارتهای موضوعی تفاوت معنیداری وجود ندارد (14/1=F و 292/0P≥)، بنابراین: فرضیه فرعی شماره 1 تأیید نمیشود.
و درخصوص فرضیهی فرعی پنجم، یافتههای تحقیق نشان میدهد که بین دانشآموزانی که با روش تدریس مبتنی بر ساخت و سازگرایی آموزش دیدهاند و دانشآموزانی که به روش سنتی آموزش داده شدند، از نظر مهارت حل مسئله تفاوت معنیداری وجود دارد به این معنی که دانشآموزان گروه آزمایش از پیشرفت بهتری نسبت به دانشآموزان گروه گواه از نظر مهارت حل مسئله، برخوردارند."