چکیده:
امروزه علاقهمندی به کیفیت در آموزش عالی و دانشگاهها بهطور چشمگیری افزایش یافته و در سطح بینالمللی در تحقیقات آموزشی مورد توجه قرار گرفته است. هدف کلی این پژوهش توصیفی – همبستگی، بررسی کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده دانشگاهی از دید دانشجویان بود. جامعه آماری تحقیق شامل همه دانشجویان (مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری) دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس در سال تحصیلی 91-90 بود (414= N). با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 193 نفر به بهعنوان نمونه آماری انتخاب و به جمعآوری اطلاعات و تکمیل پرسشنامهها اقدام شد (193= n). ابزار پژوهش پرسشنامهای ساختارمند حاوی سوالهای بستهپاسخ بود که با استفاده از مدل کیفیت خدمات آموزشی (SERVQUAL) در پنج بعد تهیه شد. پانلی متشکل از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی روایی پرسشنامه را تایید کردند و پایایی آن نیز با محاسبه آلفای کرونباخ تعیین شد. با توجه به نتایج تحقیق، رتبهبندی ابعاد کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان عبارت است از همدلی، پاسخگویی، اعتبار، شرایط فیزیکی و ملموس و تضمین. نتایج آزمون مقایسه میانگینها نشان میدهد که بین میزان رضایتمندی دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده به آنها برحسب رشته تحصیلی، معدل کل نمرهها و جنسیت تفاوت معنیداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
ارزيابي کيفيت خدمات آموزشي در نظام آموزش عالي کشاورزي با استفاده از مدل کيفيت خدمات آموزشي (SERVQUAL) (مورد مطالعه : دانشکده کشاورزي دانشگاه تربيت مدرس ) Assessment of Educational Service Quality in Agricultural Higher Education System via Application of Service Quality Model (SERVQUAL) (Case Study of Tarbiat Modares University, Faculty of Agriculture) تاريخ دريافت مقاله :٩٥/١٠/٢٧ ميلاد تقي پور ∗ عنايت عباسي∗∗ امير نعيمي∗∗∗ چکيده : امروزه علاقـه منـدي بـه کيفيـت در آمـوزش عالي و دانشگاه ها به طور چشمگيري افزايش يافتـه و در سطح بين المللي در تحقيقات آموزشي مورد توجه قرار گرفته است .
فعلي و همکاران (١٣٩٠) در مطالعه خويش پيرامون رضايتمندي دانشجويان دانشکده کشاورزي دانشگاه تربيت مدرس از کيفيت خدمات ارائه شده به آنها (در سال تحصيلي ٨٩-٨٨) با استفاده از مدل کيفيت خدمت نشان دادند که ابعاد قابليت اعتبار، همدلي، پاسخگويي، تضمين و شرايط فيزيکي به ترتيب در جايگاه اول تا پنجم واقع شدند.
يافته هاي تحقيق در رابطه با رضايت دانشجويان (در سال تحصيلي ٩١-١٣٩٠) از ابعاد پنج گانه کيفيت خدمات آموزشي ارائه شده نشان داد که ابعاد همدلي، قابليت اعتبار يا اطمينان ، شرايط فيزيکي، تضمين و پاسخگويي به ترتيب در اولويت هاي اول تا پنجم قرار دارند.
در بررسي رضايت دانشجويان از گويه هاي ابعاد کيفيت خدمات آموزشي ارائه شده به آنها نتايج نشان ميدهد که در زمينه بعد همدلي، بيشترين سطح رضايت را "مناسب بودن برخورد کارکنان آموزش با دانشجويان " و کمترين سطح رضايت را "انعطاف پذيري استادان در شرايط خاصي که ممکن است براي دانشجو پيش آيد" به خود اختصاص دادند.