چکیده:
در منابع روایی اهل سنت، حدیثی با طرف «لا مهدی الا عیسی بن مریم» نقل شده و این حدیث حتی در بعضی از کتب ششگانه اهل سنت نیز روایت شده است؛ نقل حدیث مذکور در جوامع روایی اهل سنت، در بین برخی این شائبه را ایجاد کرده است که مهدی موعود (عج)، وجود ندارد و کسی که در آخر الزمان ظهور میکند، همان عیسی بن مریم (ع) است. در این مقاله در ابتدا، تمام طرق روایی «لا مهدی الا عیسی بن مریم» استخراج شده و مورد بررسی قرار میگیرد و پس از بررسی سندی روایات مذکور، مشخص میشود که تمام اسنادی که روایت مذکور از طریق آنها نقل شده، طبق مبانی رجالی اهل سنت ضعیف و غیر قابل اعتماد میباشد و حدیث «لا مهدی الا عیسی بن مریم» در منابع روایی اهل سنت دارای طریق روایی معتبری نمیباشد. پس از آن، به بررسی فقه الحدیثی حدیث مذکور پرداخته میشود و مشخص میشود که این حدیث، با احادیث صحیحی که در منابع روایی معتبر اهل سنت به وفور نقل شده و متضمن این مطالب است که مهدی موعود (عج) از ذریه رسول اکرم (ص) و حضرت زهرا (س) است و هم نام با رسول اکرم (ص) است و عیسی بن مریم (ع) پس از ظهور مهدی موعود (عج) به وی اقتدا میکند و ...، در تضاد است و بنابراین حدیث مذکور از حیث سند، مخدوش و ضعیف و از حیث فقه الحدیثی نیز با احادیث صحیح متعددی در تضاد است و نمیتوان آن را تلقی به قبول کرد.
there are a number of Hadith “there is no Mahdi except Jesus” in Sunni sources
even in Sehah Sette, the six correct hadith books. Some people according to this
hadith believe that there is no Promised Mahdi and the person who appears in end
of the day will be Jesus, the son of Maryam. In this research at first all narrator of
the hadith has been extracted and analyzed. The result shows that all the chains of
hadiths which include this part are weak and unreliable. So, the mentioned hadith
doesn’t have any reliable chain. Furthermore, the textual analysis of the hadith
shows that this narration is in contrast with the correct and reliable hadiths which
say Promised Mahdi is from the descendent of holy Prophet (pbuh) and his name
is as the same as the name of the Prophet. According to these hadiths Jesus, the son
of Mary, will follow and imitate Promised Mahdi. Therefore, the mentioned hadith
both in chain and text is weak and unreliable and is contrary with the numerous
correct hadith.
خلاصه ماشینی:
کلید واژه: مهدی موعود (عج)، عیسی بن مریم (ع)، اهل سنت، احادیث، جرح و تعدیل، فقه الحدیث مقدمه موضوع مهدویت از جمله موضوعاتی است که در منابع روایی صحیح و مورد اعتماد اهل سنت، احادیث متعددی پیرامون آن نقل شده که با توجه به این احادیث، میتوان ادعا کرد که اصل جریان ظهور مهدی موعود (عج) از مسائل مورد اتفاق بین محدثین و بزرگان اهل سنت است و جز موارد نادری، عموم بزرگان اهل سنت، جریان ظهور فردی از ذریه رسول اکرم (ص) که در آخر الزمان ظهور کرده و زمین را پر از عدل و داد میکند، قبول داشته و حتی در صحت احادیث این باب دست به تألیفاتی هم زدهاند؛ مانند سیوطی مولف کتاب «العرف الوردی فی اخبار المهدی»، ابن حجر مکی مولف «القول المختصر فی علامات المهدی المنتظر» و...
همانطور که مشاهده میشود رجالیون اهل سنت، «لیث بن ابی سلیم» را تضعیف کردهاند و بنابراین سند نقل مذکور، علاوه بر انقطاعی که دارد با ضعف سندی هم روبرو است و به همین دلیل نمیتوان صحت انتساب کلام مذکور را به «مجاهد بن جبر» تایید کرد و نمیتوان او را در شمار کسانی برشمرد که مهدی موعود (عج) را همان عیسی بن مریم دانسته است؛ علاوه بر این که کلام مذکور، استنادی به رسول اکرم (ص) نداشته و کلام به مجاهد استناد داده شده و روشن است که قول غیر معصوم در این امور که خبر از غیب است، حجیت ندارد.