چکیده:
روابط عمومی را دانش، هنر، مهارت و مجموعه ای از فعالیت های برنامه ریزی شده می دانند که به
افراد و سازمان ها کمک می کند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی را که با آ نها سروکار دارند به دست
است، از جنبه « علم » آورند. سرشت فعالیت روابط عمومی، ارتباط است. این ارتباط، از دیدگاه نظری
وقتی روابط عمومی از منظر .« هنر » و از جنبه خلاقانه و زیبایی شناختی « فن » عملی و اجرایی خود
سازمان و مدیریت واکاوی می شود، به تعابیر کارکردی و تمثیلی همچون مغز متفکر، قلب تپنده،
دست اجرا، پای پیشرفت، گوش شنوا، چشم بینا و زبان گویای سازمان می رسیم. روابط عمومی را
همچنین، آیینه تمام نمای سازمان، جایگاه دریافت و انتقال اطلاعات، شبکه هوشیار و پل ارتباطی
سازمان با افکار عمومی و مخاطبان خا صوعام دانسته اند. این چشم انداز وسیع و آرمانی در تلقی
فلسفی اندیشمندان از مفهوم روابط عمومی، با برداشت سطحی و نادقیق غالب مدیران و سازمان های
ما سازگار نیست؛ بنابراین، کتاب شناخت روابط عمومی، سعی داشته است تا مهمترین برداشت های
نظری رایج دربارة تعریف، جنس و فعالیت های معمول روابط عمومی را گرد آورد تا ا ز این رهگذر،
برداشت ها و نگرش های معمول ا ز این مفهوم را دقیق تر با ابعاد و جنبه های گستردة روابط عمومی
آشنا سازد. در این نوشته ضمن معرفی کتاب، امتیازها و کاستی های کتاب مشخص شده است.
خلاصه ماشینی:
در این فصـل بـه نقش هـای حـوزة انتشـاراتی روابـط عمومـی اشـاره می شـود و ضمن یـادآوری اهـداف انتشـار، انـواع نشـریه های داخلـی و محتـوای آن ها معرفی می شـوند.
بـا توجه به این کـه نـگارش اخبـار ازجملـه توانایی هـای موردنیـاز کارشناسـان روابط عمومی اسـت ، سال سوم ، شماره ١٢ در فصـل ششـم کتـاب ، بـا تأکید بـر این کـه روابـط عمومی ها منابـع خبری انـد، مفاهیم زمستان ١٣٩٥ و سـاختار خبـر و مهارت هـای خبرنویسـی ذکـر می شـود.
فصـل هشـتم کتاب ، بـه جایگاه سـازمانی مدیریـت روابط عمومی اختصاص یافتـه و در آن ضمـن تشـریح رویکـرد مدیریتـی روابـط عمومـی ، بـر کارکـرد ارتباطـی مدیریـت سـازمان ها تأکیـد می شـود.
معرفی نویسنده دکتـر داوود نعمتـی انارکـی ، نویسـندة کتاب که از بهمن سـال ١٣٩٣ به عنـوان مدیرکل روابـط عمومـی صداوسـیمای جمهوری اسـلامی ایـران معرفی شده اسـت ، بـا بهره گیری از دانـش تخصصـی و تجربـۀ مدیریتـی خود، تلاش کـرده به کمک این کتـاب ، مخاطبان هـدف به ویـژه کارشناسـان روابـط عمومـی و مدیـران سـازمان ها را به اختصار بـا مفاهیم ، نقش هـا و کاربردهـای روابط عمومی آشـنا سـازد.
پژوهش هـای متعـددی اسـتوار بـر تجربـه مدیریت ایـن بحران هـا در دهۀ اخیر در کشـور صـورت گرفته اسـت کـه جمع بنـدی آن هـا می توانـد درسـنامه ای مفیـد برای مدیـران سـازمان ها و کارگـزاران روابـط عمومی باشـد.
می تـوان آن را مـروری اجمالـی و برنامه ریزی شـده بـر مهم تریـن مباحـث برخـی از کتاب هـای مرجـع و البتـه نه چنـدان روزآمـد روابط عمومی دانسـت که بیشـتر مناسـب حـال کارشناسـان تـازه وارد بـه حـوزة روابـط عمومی سـازمان و نیـز دانشـجویان مقطع کارشناسـی این رشـته اسـت .