چکیده:
کتاب مدیریت رسانه: نگاهی نو ، با پذیرش اصول علم مدیریت عمومی ، به بیان تفاوت ماهوی بین کمپانی رسانه ای و سایر بنگاه های تجاری و صنعتی می پردازد و عنوان می کند که ادبیات مدیریت رسانه، متفاوت از ادبیاتی است که در مدیریت عمومی تولید می شود. نویسنده این تفاوت را با تمرکز بر ویژگی های اختصاصی وسایل ارتباط جمعی به ویژه در سازمان های رسانه ای بزرگ همچون سازمان صداوسیما نشان می دهد. مولف در اثبات ادعای خود به انسان واره بودن رسانه تاکید دارد و اظهار می کند که ویژگی های انسانی در مدیریت یک کمپانی رسانه ای نقش اساسی را ایفا می نماید. در این کتاب به دیدگاه های
مختلف همراه با مدیریت رسانه توجه و نظریه های مدیریت رسانه و مطالعات ارتباطی نیز گنجانده شده است.
خلاصه ماشینی:
رویکـرد نویسـنده در کتـاب مذکـور اشـاره بـه ایـن نکته نظـر اسـت کـه بااین کـه دانـش مرسـوم مدیریـت رسـانه ، مبتنی بـر علـم مدیریـت و اقتصـاد اسـت ، امـا مدیریت رسـانه به دلیـل تفـاوت ماهیت سـازمان رسـانه ای با ماهیـت بنگاه های تجـاری و صنعتی می توانـد به عنـوان علمـی مسـتقل بـا ادبیات خاص خـود ارزیابی شـود.
محتـوای فنی کتاب و بررسـی پلتفرم هـای زمینی ، ماهواره ای و کابلـی و فناوری های مربـوط بـه آن ها در سـطح مدیریـت کلان رسـانه در سـطح بین المللی ، مطالبی هسـتند کـه در فصـل ١١ کتـاب بـا عنـوان «مدیریـت رسـانه و سـپهر جهانـی رسـانه » به صورت کامـل بیـان شـده اند.
نظریه هـای اشـاعۀ نـوآوری ، شـکاف آگاهـی ، نظریـۀ وابسـتگی ، نظریه هـای هنجـاری مـک کوئیل با مدل هـای لیبـرال ، مسـئولیت اجتماعی ، سال سزوستاشن ا٥ره١٣٢٩ حرف هـای و رسـانه های جایگزیـن ازجملـه نظریه هـای مطـرح در این کتاب هسـتند که نویسـنده در راسـتای تـلاش بـرای تولید محتوای رسـانه ای بـرای حوزة مدیریت رسـانه ، 38540 از عرصـۀ ارتباطـات اجتماعـی و مطالعـات فرهنگـی و ارتباطـی بـه عاریت گرفته اسـت .
کتاب حاضـر یکی از این آثار اسـت کـه برپایـۀ خصوصیـات خـاص سـازمان رسـانه ای و بـا اتـکا بـه نظریه هـا و تئوری هـای مدیریـت رسـانه و حـوزة مطالعـات ارتباطـی نـگارش یافته اسـت ؛ امـا بـا توجه بـه حجم کـم ایـن کتـاب کـه در ١٨٠ صفحـه نوشـته شده اسـت ، به صـورت کامـل و بـا دیـدی جامع تـر نتوانسته اسـت بـه زوایـای مختلـف ایـن حـوزة مطالعاتـی جدیـد دسـت یابـد و آن هـا را بررسـی و تحلیـل کنـد.