چکیده:
هدف اﺻﻠﯽ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﺗﻔﮑﺮ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ و ﻧﻤﺎﺳﺎزی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در ﺑﺎﺷﮕﺎه ﻫﺎی ورزﺷﯽ ﺧﺼﻮﺻﯽ و ﻧﯿﻤﻪ ﺧﺼﻮﺻﯽ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان اﺳﺖ و اﯾﻨﮑﻪ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﺗﻔﮑﺮ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﭼﻪ ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﺑﺎ ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮی اﺑﺰاری در ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮای اﯾﺠﺎد ذﻫﻨﯿﺖ ﻣﻄﻠﻮب در رزﺷﮑﺎران)ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن( دارد. روش: اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ و ازﻧﻈﺮ ﻫﺪف، ﮐﺎرﺑﺮدی اﺳﺖ. ﺗﻌﺪاد ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻮردﺑﺮرﺳﯽ 83 ﺑﺎﺷﮕﺎه ورزﺷﯽ در ﺳﻄﺢ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان اﺳﺖ. ﭼﻮن ﺗﻌﺪاد ﺟﺎﻣﻌﻪ ﮐﻢ ﺑﻮده اﺳﺖ، از ﺳﺮﺷﻤﺎری اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺮده اﯾﻢ. اﺑﺰار ﻣﻮرداﺳﺘﻔﺎده در ﺟﻤﻊ آوری اﻃﻼﻋﺎت ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻪ اﺳﺖ. ﻧﺮم اﻓﺰارﻫﺎی ﻣﻮرداﺳﺘﻔﺎده ﺑﺮای ﺗﺤﻠﯿﻞ spss21 و 9.1 Lisrel اﺳﺖ؛ ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ ﻧﺸﺎندﻫﻨﺪه راﺑﻄﻪ ای ﻣﺜﺒﺖ ﺑﯿﻦ ﺗﻔﮑﺮ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ و ﻧﻤﺎﺳﺎزی ﺑﺎﺷﮕﺎه ﻫﺎی ورزﺷﯽ ﺧﺼﻮﺻﯽ و ﻧﯿﻤﻪ ﺧﺼﻮﺻﯽ اﺳﺖ و ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻓﺮﺿﯿﺎت ﺗﺄﯾﯿﺪ ﺷﺪﻧﺪ؛ ﻣﯽ ﺗﻮان ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ، ﻣﺪﯾﺮاﻧﯽ ﮐﻪ دارای ﺗﻔﮑﺮ ﺧﻼق، ﺳﯿﺴﺘﻤﯽ و دﯾﺪی آﯾﻨﺪه ﻧﮕﺮاﻧﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺮ اﯾﺠﺎد ﻧﻤﺎ و ﺧﻮش ﻧﺎم ﺳﺎزی ﻧﺎم ﻫﺎی ﺗﺠﺎری و ﺑﺎﺷﮕﺎﻫﯽ ﺧﻮد ﺗﺄﮐﯿﺪ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ و در رﻗﺎﺑﺖ ﺑﺎ دﯾﮕﺮ ﺑﺎﺷﮕﺎه ﻫﺎی ورزﺷﯽ ﺧﺼﻮﺻﯽ ﻧﯿﻤﻪ ﺧﺼﻮﺻﯽ ﺑﺮای اﯾﺠﺎد ﺗﻤﺎﯾﺰ از اﯾﻦ اﺑﺰار ﺑﺮای ﺑﻬﺒﻮد ﻧﻤﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و ﺑﺎﺷﮕﺎﻫﯽ ﺧﻮد اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ.
The main aim of the present research is to analyze the relation of strategic cerebration and organizational
viewing in private and semi-private sport clubs of the city of tehran and also what the relation between strategic
cerebration parameters and using tools in the organization for creating a desirable mentality in customers is.
Method: This research is descriptive-correlation and is practical from the goal perspective. The number of
analyzed society is 83 Private and semi-private sport clubs in the city of tehran. Since the magnitude of the
society was a few, we used census. The tool used in collecting information is the scholar made questionnaires.
Softwares used for analysis were spss21 and Lisrel 9.1. Findings show a positive relation between the strategic
cerebration and the sport clubs viewing and all of the assumptions were confirmed. It can be concluded that
managers who have creative, systematic cerebration and visionary viewpoint, emphasize on creating facades and
reputizing their trade names more and use this tool for improving their organizational (sport clubs) viewing in
rivalry with other organization for making a distinction.
خلاصه ماشینی:
"١ Lisrel است ؛ یافته ها نشان دهنده رابطه ای مثبت بین تفکر استراتژیک و نماسازی باشگاه های ورزشی خصوصی و نیمه خصوصی است و تمامی فرضیات تأیید شدند؛ میتوان نتیجه گرفت ، مدیرانی که دارای تفکر خلاق ، سیستمی و دیدی آینده نگرانه هستند، بیشتر بر ایجاد نما و خوش نام سازی نام های تجاری و باشگاهی خود تأکید میکنند و در رقابت با دیگر باشگاه های ورزشی خصوصی و نیمه خصوصی برای ایجاد تمایز از این ابزار برای بهبود نمای سازمانی و باشگاهی خود استفاده میکنند.
Analyzing the Relationship between Strategic Cerebration and Organizational Viewing (Case Study: Managers of Private and semi-private sport clubs in Tehran) Seyed Ali Gholi Rowshan1, Nour-Mohammad Yaghoubi2, Abdol Ali Keshtegar, 3 Homayoon Nori4, Ehsan Namdar Joyami5,Mahin Rashki Ghaleno6, Fateme Rashki Ghaleno7 1- Associate Professor of Department of Management, University of Sistan and Baluchestan."