چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش برنامه پیشگیری از قلدری بر سازگاری، همدلی و قلدری دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر اهواز بود. روش: روش این پژوهش آزمایشی و از طرح گروه گواه با پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری بوده است. برای انتخاب آزمودنیها از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای استفاده گردید و بر اساس تکمیل پرسشنامه ایلینویز و نظرسنجی از دبیران، 40 نفر از دانشآموزان قلدر انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. دانشآموزان هر دو گروه به سیاهه سازگاری برای دانشآموزان مدارس، مقیاس همدلی پایه و پرسشنامه تجدیدنظر شده قلدر/ قربانی اولویس، پاسخ دادند. برنامه پیشگیری از قلدری برای گروه آزمایشی در 15 جلسه 90 دقیقهای بهصورت دوبار در هفته، آموزش داده شد. سپس در مرحله پسآزمون و پیگیری، هر دو گروه به پرسشنامههای پژوهش پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری (MANCOVA) و تحلیل کوواریانس تکمتغیره (ANCOVA) مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش برنامه پیشگیری از قلدری باعث کاهش قلدری در گروه آزمایشی در مراحل پسآزمون و پیگیری شد. همچنین، میزان سازگاری و همدلی در گروه آزمایشی در مراحل پسآزمون و پیگیری افزایش یافت. نتیجهگیری: کاربرد برنامه پیشگیری از قلدری میتواند مشکلات مربوط به رفتارهای قلدری را در مدارس کاهش دهد.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به فراوانی قوانین بینالمللی که از کودکان برای علمآموزی و حضور در محیط های آموزشی سالم و امن حمایت میکنند از قبیل قوانین سازمان ملل در حمایت از حقوق کودکان 9 هیچ تردیدی باقی نمیماند که پیامدها و تأثیرات قلدری روی قربانیان منجر به bullying Hong & Espelage Olweus Kowalski, Morgan & Limber Leff & Waasdorp Polanin & Vera traditional bullying the United Nations The United Nations Convention on the Rights of the Child بروز مشکلاتی میشود که در چارچوب موضوع خشونت باید آنها را مورد بررسی قرار داد (مت تیونی 1 ، 2013).
در پژوهشی Affective Empathy Jolliffe & Farrington Szalavitz & Perry Batanova & Loukas Swearer, Espelage, Vaillancourt & Hymel Brewer & Kerslake Baldry Friesen Schroeder & et al Kendrick دیگر، کراس و همکاران 1 (2010) تأثیر آموزش برنامه مدرسه دوستانه را بر کاهش قلدری در دانش آموزان را مورد بررسی قرار دادند.
روش پژوهش روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع آزمایشی میدانی بود که در آن تأثیر یک متغیر مستقل، یعنی آموزش برنامه پیشگیری از قلدری، بر متغیرهای وابسته، یعنی سازگاری، همدلی و قلدری Cross, Monks, Hall, Shaw and Pintabona Knowler and Frederickson Emotional literacy Karna, Voeten, Little, Poskiparta, Kaljonen and Salmivalli Castillo, Salguero, Fernandez.
Kean & Malanchuk Liu, Li, Chen & French Ostrov & Godleski Pepler, Craig, Jiang & Connolly Allen (2010) معتقد است به منظور جلوگیری از بروز رفتارهای قلدرمآبانه، لازم است برنامههایی با هدف بهبود رفتار نوجوانانی که در معرض خطر قلدری قرار دارند، انجام شود تا منجر به کاهش مشکلات سازگاری در مدرسه شوند."