چکیده:
هدف: اهمالکاری تحصیلی یک مشکل رفتاری شایع در محیطهای آموزشی است که دارای پیامدهای منفی تحصیلی بوده و بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر آن حائز اهمیت است. ازاینرو، مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه پنج عامل بزرگ شخصیت و مهارت مدیریت زمان با اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان انجام شد. روش: با استفاده از نمونهگیری خوشهای 440 نفر (240 دختر و 200 پسر) از دانشآموزان پایه سوم و چهارم مدارس متوسطه کاشان در سال تحصیلی 95-94 انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984)، پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو (کاستا و مک کری، 1985) و پرسشنامه مدیریت زمان ترومن و هارتلی (1996) اطلاعات جمعآوری گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که بین اهمالکاری تحصیلی و صفات شخصیت (روانرنجورخویی، برونگرایی، گشودگی به تجربه و باوجدان بودن) رابطه معنادار وجود دارد. همچنین بین مدیریت زمان و اهمالکاری تحصیلی رابطه معنادار مشاهده گردید. نتیجهگیری: با توجه به اینکه یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهند که صفات شخصیت و مهارت مدیریت زمان در اهمالکاری تحصیلی نقش دارند میتوان گفت که بهمنظور کاهش اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان بایستی با مداخلههای آموزشی و مشاورههای مناسب، کنترل و تعدیل ویژگیهای شخصیتی و ارتقای مهارت مدیریت زمان به پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمک نمود.
خلاصه ماشینی:
"تبیین اهمالکاری تحصیلی براساس صفات شخصیت و مهارت مدیریت زمان Explaining Academic procrastination based on personality traits and time management skill محمدرضا تمناییفر1* و المیرا قاسمی2 دریافت مقاله: 17/01/1395 پذیرش مقاله: 07/08/1395 چکیده هدف: اهمالکاری تحصیلی یک مشکل رفتاری شایع در محیطهای آموزشی است که دارای پیامدهای منفی تحصیلی بوده و بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر آن حائز اهمیت است.
اگرچه تحقیقات گوناگونی در مورد نقش صفات شخصیت و مهارت مدیریت زمان در اهمالکاری تحصیلی انجامشده ولی رابطه این متغیرها همزمان بررسی نشده ضمن اینکه بیشتر مطالعات بر روی Claessens, Eerde, Rutte & Roe MacCann, Duckworth & Roberts Gracia-ros, Gozalez & Hinojo Glick & Orsillo Bashir, Bashir & Nazir Yavas, Ozturk, Acikel & Ozer Zekioglu, Erdogan & Türkmen Ocak & Boyraz MacCan, Fogarty & Roberts Häfner, Stock & Oberst Sevari & Kandy دانشجویان انجامشده است؛ بنابراین، پژوهش حاضر، باهدف تبیین اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان براساس صفات شخصیت و مهارت مدیریت زمان و تعیین سهم هریک از متغیرهای پیشبین در تغییرات اهمالکاری تحصیلی انجام گرفت.
همچنین، با توجه به اینکه اغلب دانشآموزان در طول سال تحصیلی برنامه مدونی برای Miqdadi, ALMomani, Masharqa & Elmousel Kelly Nonis & Hudson McGhie مدیریت زمان خود ندارند که باعث افت عملکرد تحصیلی شده و منجر به کاهش خودکارآمدی و گرایش دانشآموزان به اهمالکاری میشود، بنابراین لازم است با مداخلههای آموزشی مناسب، مهارت مدیریت زمان را به آنان آموزش داد و نهادینه شدن این مهارت را تسهیل نمود."