چکیده:
راهاندازی و مدیریت کسبوکار جدید نیازمند شناخت و توسعه شایستگیها و مهارتهای خود، بازار و مشتریان است. برنامهمرشدیکسبوکار در راستای توسعه شایستگیهای کارآفرینان است. در این برنامه انتخاب متربی شایسته نقش اصلی و محوری را در موفقیت برنامه مرشدی دارد، لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی شایستگیهای مورد نیاز متربی کسبوکار است. جامعه آماری مرشدهای مجرب در شتابدهندها هستند. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، از نظر گردآوری دادهها کیفی و از مصاحبه نیمه ساختار یافته به احصای شایستگیهای متربی پرداخته است. روش نمونهگیری هدفمند و ملاک تعیین حجم نمونه، اشباع نظری است که درنمونه دهم اشباع نظری حاصل شد. برای تحلیل دادهها ازکدگذاری باز و محوری استفاده شد. نتایج پژوهش بعد شایستگیهای حرفهای شامل سه مقوله تیمسازی، ایده و محصول و شناخت بازار را به چارچوب کلاتربک اضافه کرده است. برای تیمسازی 7 مولفه، ایده و محصول 5 مولفه و شناختبازار 6 مولفه شناسایی شد. دو مقوله جدید شامل ویژگیهای کارآفرینانه و آمادگی به بعد شایستگیهای شروع رابطه اضافه شد. در مجموع 4 بعد و 16 مقوله جدید به شایستگی های مورد نیاز متربیان کسب و کار اضافه شدهاست.
Starting up a new business needs self - recognition، competencies، skills، market and consumer recognition. Mentee has a significant role in starting up a new business، so the aim of this study is to identify necessary competencies of mentee. The statistical population of this study consists of experienced mentors.This study is done through quantitative method and semi- structured interviews to calculate mentee`s competencies. The sampling method is purposive and the criterion which is used to determine the sample size is Theoretical saturation. Open and Axial coding is used in analyzing the data .The findings of this study is classified into four dimensions which includes: Entrepreneurship features(creative and innovative ، entrepreneurship mind، entrepreneurship sense ،risk taking ،tolerating ambiguities،being ambiguous) ،being prepared (like self - recognition ،being aware of mentor position and your position، being aware of the condition and needs of each step ،having experience about how to start up a new business ،team reception)، professional business competencies (having new idea ، appropriate team and market recognition)، mentor relationship competencies (competencies for starting up the relationship، competencies to manage the relationship، competencies to end the relationship) .
خلاصه ماشینی:
در این برنامه ، انتخاب متربی شایسته نقش اصلی و محوری در موفقیت برنامۀ مرشدی دارد؛ بنابراین ، هدف پژوهش حاضر شناسایی شایستگیهای مورد نیاز متربی کسب وکار است .
کلاژن و کلاتربک (٢٠١٢) مرشدی را فرایندی می دانند که در آن یک فرد (مرشد) شخصی دیگر (متربی) را ترغیب میکند که یادگیری خودش را مدیریت کند، به طوری که کارآموز در فراگیری دانش جدید، مهارت و توانایی و ایجاد انگیزة مسـتمری برای انجام دادن این کار، به خود متکی شود (قلیپور و هاشمی، ١٣٩٤).
کلاتربک در سال ٢٠٠٥ و مگینسون ٢٠٠٦ طبیعت و مفهوم شایستگیها و صلاحیت های متربی را با استفاده از روش کمی و کیفی بررسی کرده و هم زمان چارچوبی عملی برای بهبود شایستگیهای متربی به منظور یاری او قبل و در حین رابطۀ آموزشی ارائه داده است (٢٠٠٦ ,Megginson ;٢٠٠٥ Clutterbuck).
اهداف برنامۀ مرشدی دانشکدة کالیفرنیا٨ در امریکا که فلدمن (٢٠١٠) ارائه داده است ، شامل ارائۀ نمای کلی از برنامۀ مرشدی دانشکده ، توصیف مفاهیم و مزایای مرشد، تعریف نقش مرشد و متربی و ارائۀ راهکارهایی برای یک متربی مؤثر میشود (٢٠١٠ ,MPhil &Feldman ).
یافته های این پژوهش علاوه بر تأکید بر یافته های مطالعات پیشین و چارچوب شایستگیهای کلاتربک (٢٠٠٥)- که شامل سه بعد شایستگیهای شروع رابطه ، شایستگیهای مدیریت رابطه و شایستگیهای پایان برای مرشد و متربی به صورت کلی میشود- دانش و اطلاعاتی جدید در زمینۀ شناسایی شایستگیهای متربی ارائه میدهد.
٢. نتایج این پژوهش در زمینۀ طراحی دوره ها و برنامه هایی برای تربیت متربی شایستۀ کسب وکار قابل استفاده است .
"A review of effective mentoring practices for mentees development.
"Coaching And Mentoring At Work": Developing Effective Practice:Developing Effective Practice, McGraw-Hill Education (UK).