چکیده:
اهمیّت آموزش موسیقی در مدارس و اثربخشی آن بر آموزش و پرورش دانش آموزان، علاوه بر تاکید سازمان
جهانی یونسکو، توسط پژوهشگران بسیاری در زمینه های گوناگون علم تایید شده است، به گونه ای که امروزه در بسیاری از مدارس جهان، آموزش موسیقی به دانشآموزان در حال اجرا می باشد. در ایران نیز، با توجّه به بحث های اخیر مبنی بر حضور موسیقی در مدارس و قرارگیری هنر آوایی در کتاب فرهنگ و هنر دوره متوسطه، خلاء آن در پایه ابتدایی، علیرغم حساسیت این دوره در رشد فکری و اجتماعی کودک و شکل گیری شخصیّت وی، و محدود شدن آن تنها به گروه سرود، محسوس مینماید. ازاینرو، پژوهش حاضر درصدد ارائه راهکارهایی کاربردی در راستای پرورش ادراک موسیقایی دانشآموزان از طریق بازی و سرگرمی در مدارس ابتدایی است. بدین منظور، از روش توصیفی-تحلیلی و منابع کتابخانه ای استفاده شده و در نهایت بازی ها و سرگرمی های موسیقایی به دو دسته کلّی بازیهای باقاعده، با قابلیّت آموزش مبانی موسیقی، و بازی های بی قاعده با قابلیّت پرورش ادراک موسیقایی دانش آموزان پایه ابتدایی تقسیم شده است.
خلاصه ماشینی:
کودک (٢٠١١ ,Thaut &Hallam, cross ;٢٠١٦ ,Hallam) جايگاه ويژه اي به خود اختصاص داده است ، بطوريکه در نظام آموزش و پرورش ، به موضوع مورد توجه بسياري از نظريه پردازان و مربيان در سرتاسر جهان تبديل شده و نه تنها در قالب برنامه هاي درسي بيشتر کشورها مورد پذيرش قرار گرفته ، بلکه مربيان بيشماري آن را جزء لاينفک يک سيستم آموزشي نيز تلقي ميکنند؛ چرا که آموزش دانش آموزان زمانيکه با روح و روان آنها پيوندي نداشته باشد، ناقص و مخدوش است و موسيقي در اين زمينه ، با ايجاد جذبه ، برانگيختگي و احساس شور و شعف در دانش آموزان و شکستن قالب خشک و بيروح آموزش و پرورش ، راهگشاست .
اما نبايد اين نکته را از نظر دور داشت که هدف اصلي آموزش موسيقي کودکان در مدارس ابتدايي، کسب مهارت خوانندگي، نوازندگي، تئوري موسيقي و بطورکلي نابغه پروري مدنظر ابتداي قرن بيستم نيست (سالم و محمدپور، ١٣٨٥؛ پورمندان ، ١٣٧٨: ٧٨)، بلکه بر جنبه هاي ديگري همچون خلاقيت ، نوآوري ، ارتباط و همکاري ، کسب و گسترش تجارب موسيقايي فراگير، به منظور آماده سازي کودک براي آينده ، تأکيد ورزيده (-Cabedo ;٢٠١٦ , Zielezinski &Goldman ٢٠١٦ ,Bartel &John, Cameron ;٢٠١٦ , mezaz-GoDi &mas ) و شيوه آموزش به رويکردهايي باز، تعاملي و کودک محور بدل گشته است .