چکیده:
حجاب در لغت به معنای پرده و حایلی است که میان دو شی قرار میگیرد و در این تحقیق منظور پوشش اسلامی است که در عرف و دین اسلام مورد تاکید قرار گرفته است. مطالعه و واکاوی مسئله حجاب، سیر تحول و تکوین و چالش های فراروی آن, و راهکارهای مبارزه با بد حجابی در جامعه اسلامی ما بنا به دلایل مختلفی حائز اهمیت است. امروزه الگو گرفتن بسیاری از افراد و بالاخص دانش آموزان از محیط آموزشی ما را برآن داشت تا تحقیقی در باب الگو قرار گرفتن معلمان و دبیران انجام دادیم با این هدف که میزان تاثیر عوامل موثر بر حجاب از جمله الگو قرار گرفتن معلمان را در این تحقیق مورد سنجش قرار دهیم. این پژوهش به لحاظ روششناختی از رویکرد کمی بهره می برد و با توجّه به ماهیت طرح، روش مورد استفاده در این پژوهش، پیمایش است. در این پژوهش از نمونه گیری خوشهای تصادفی استفاده شده است که در آن عناصر جمعیّت براساس خصوصیّات مشخصی شناسایی می شوند. در نهایت ٣٨٠ پرسشنامه توزیع و گردآوری شد.
با توجه به آزمون فرضیات روابط بین میزان حجاب پذیری و الگو شدن معلمان مدارس ابتدایی و متوسطه معنی دار می باشد و ابتدایی ها سطح بیشتری از الگو پذیری در حجاب را دارا می باشند. همچنین بین تحصیلات والدین و درآمد و محل سکونت و میزان حجاب دختران روابط معناداری وجود نداشت و بین شغل پدر و الگو شدن معلمان با میزان حجاب روابط معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیونی عوامل تبیین کننده میزان حجاب پذیری را نشان می دهد ٠.39 درصد از تغییرات متغیر وابسته تحقیق را تبیین می کنند. نتایج تحلیل واریانس نشان می دهد که متغیرهای تبیین کننده به طور معنی داری قادر هستند تغیرات متغیر وابسته را پیش بینی و تبیین کنند.
خلاصه ماشینی:
در اکثرتصاوير مذهبي يهودي و مسيحي، زنان داراي روسري يا پوشش بلندي شبيه به چادر هستند(روحاني و همکاران ١٣٨٨) حجاب در تمام اديان الهي به انحا مختلف مورد تاکيد قرار گرفته است ، علاوه بر آن در اکثر مناطق جغرافيايي نيز انسان شناسان و مردم شناسان حجاب قبايل و جوامع دور افتاده را ثبت کرده اند و تنها معدودي از جوامع سنتي وجود داشته اند که حجاب نداشتند.
در شهرستان دهگلان با ورود مدرنيسم و عوامل گوناگون اجتماعي فرهنگي حجاب دختران هم به يک مساله اجتماعي تبديل شده است زيرا سنت و عرف هويت کردي بر پوشيدگي زنان کرد تاکيد دارد و چنانچه اين عامل زير سوال رود خود راهگشاي بسياري از مسايل اجتماعي مرتبط با حجاب مي باشد از جمله نا امني اخلاقي خانواده و جامعه ، رواج تفکر مد گرايي، مصرف گرايي و بسياري از رذايل اخلاقي و.
ــ هدف کلي اين تحقيق ، بررسي تأثير ميزان الگو شدن معلمان برحجاب دانش آموزان و اهداف جزيي بررسي عوامل زمينه اي اقتصادي موثر بر ميزان اعتقاد به حجاب در دانش آموزان متوسطه دهگلان مي باشد سوالات تحقيق ــ آيا بين متغيرهاي زمينه اي و حجاب دانش آموزان رابطه وجود دارد؟ ــ آيا بين متغيرهاي اقتصادي و حجاب دانش آموزان رابطه وجود دارد؟ ــ آيا بين ميزان پوشش و حجاب معلمان و حجاب پذيري دانش آموزان رابطه وجود دارد؟ پيشينه تحقيق : در مورحجاب و بدحجابي تحقيقات زيادي صورت گرفته است از جمله : رجبي (١٣٨٧) در پژوهشي ميداني، ٨٩ درصد از بانوان تربيت خانوادگي را عامل عدم رعايت نکردن حجاب دانسته اند.