چکیده:
پژوهش حاضر به مقایسه ویژگیهای شخصیتی، سبکهای هویت و هیجان خواهی دانش آموزان پسر معتاد و غیرمعتاد به اینترنت پرداخته است. طرح پژوهش، از نوع علی ـ مقایسه یی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان اول دبیرستان شهرستان آبدانان بوده که در سال تحصیلی 95ـ 1394 حدود 1200 نفر از بودند، نمونه آماری 290 نفر از دانش آموزان پسر که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ، فرم کوتاه پرسشنامه پنج عامل نئو، هیجان خواهی ماروین زاکرمن و سبکهای هویت برزونسکی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از ( آزمون t) آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی با استفاده از نرم افزار spss20 استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که بین دانش آموزان معتاد و غیرمعتاد به اینترنت از نظر ویژگیهای شخصیتی، تفاوت معناداری وجود دارد. روان رنجوری در دانش آموزان معتاد به اینترنت، بیشتر از افراد غیرمعتاد بود، ولی میانگین نمرات سه ویژگی دیگر یعنی متغیرهای (برونگرایی، مقبولیت و وجدانی بودن) در افراد غیرمعتاد بیشتر از افراد معتاد به اینترنت بود. اما در متغیر گشودگی به تجربه، تفاوتی بین دو گروه وجود نداشت. همچنین بین دو گروه در سبکهای هویت، تفاوت معناداری وجود دارد میانگین نمرات دانش آموزان معتاد به اینترنت در متغیرهای سبک هویت سردرگم/ اجتنابی و سبک هویت هنجاری بیشتر از دانش آموزان غیرمعتاد به اینترنت است. ولی میانگین سبک هویت اطلاعاتی در افراد غیرمعتاد بیشتر از افراد معتاد به اینترنت است و بین دانش آموزان معتاد و غیرمعتاد به اینترنت در متغیر هیجان خواهی و چهار مولفه آن (حادثه جویی، تجربه جویی، بازداری-زدایی و ملال پذیری) تفاوت معناداری وجود دارد .